4 روش درمانی دیسک مهره‌های گردن با علایم بیرون‌زدگی و بی حسی صورت

دیسک مهره های گردنگردن شما از ستون فقرات گردنی و بافت‌های نرمی که اطراف آن را فراگرفته‌اند، تشکیل شده است. بافت‌های نرم عبارتند از: رباط‌ها تاندون‌ها، عضلات، رگ‌های خونی و عصب‌ها.  ستون فقرات گردنی از 7 مهره تشکیل شده است که با نام‌های C1 تا C7 شناخته می‌شوند. ستون فقرات گردنی درست از زیر جمجمه آغاز می‌شود و درست در بالای ستون فقرات سینه‌ای در بالای کمر، خاتمه می‌یابد. ستون فقرات گردنی دارای دو عملکرد اصلی است:

• حفاظت و پشتیبانی از طناب نخاعی
  • پشتیبانی از سر و ساختاردهی به بدن برای توانایی نگه داشتن سر و حرکت دادن آن.

ستون فقرات از 24 استخوان تشکیل شده که به یکدیگر متصل هستند. همانطور که استخوان جمجمه از مغز حفاظت می‌کند،  ستون فقرات نیز از طناب نخاعی حفاظت می‌کند.  طناب نخاعی در واقع مجموعه بسیار بزرگی از عصب‌ها است که مغز را به قسمت‌های مختلف بدن متصل می‌کند.

بیرون‌زدگی دیسک گردن یکی از بیماری‌های فرسایشی ستون فقرات گردنی است. بیرون‌زدگی دیسک‌های ستون فقرات اغلب در پایین کمر و در گردن رخ می‌دهد. درمان بیرون‌زدگی دیسک گردن در هر بیمار متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به اغلب بیمارانی که در مراحل ابتدایی این بیماری هستند، توصیه می‌شود که داروهای ضدالتهاب مصرف کرده و استراحت کنند و پس از مدتی یک دوره فیزیوتراپی را بگذرانند.

شما عزیزان می‌توانید برای درمان درد و آسیب دیسک گردن به دکتر حمید روشندل متخصص ارتوپدمراجعه کرده و از بهترین و موثرترین درمان‌های غیر جراحی نزد ایشان بهره‌مند شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02166595897 و 02166595896   تماس حاصل فرمایید.

علت بیرون‌زدگی دیسک گردن چیست؟

بیماری دیسک گردنی زمانی رخ می‌دهد که دیسک‌های بین گردنی، آسیب می‌بینند و بنابراین حرکت پذیری ستون فقرات گردنی محدود شود. این مشکل معمولا بر اثر آسیب‌های بلند مدت و مزمن  در گردن ایجاد می‌شود و یکی از شایع‌ترین علل درد گردن است. با گذشت زمان و وارد شدن فشار‌های مکرر به گردن و کمر بر اثر کارهایی مانند بلند کردن اجسام سنگین،  بیماری دیسک گردنی ایجاد می‌شود.  دیسک‌ها، بین مهره‌ها در ستون فقرات قرار دارند. وظیفه‌ی دیسک‌های بین مهره‌ای ایجاد ثبات در ستون فقرات و امکان حرکت دادن گردن و کمر و همچنین جذب فشارهای وارد شده به ستون فقرات است. کودکان و افراد جوان، رطوبت بیشتری در دیسک‌های خود دارند و در نتیجه حرکت پذیری و انعطاف ستون فقرات آن‌ها بیشتر است. با گذشت زمان و رسیدن شخص به سنین 70 سالگی، به طور میانگین دیسک‌ها 70 درصد از رطوبت خود را از دست می‌دهند و در نتیجه دیسک‌های بین مهره‌ای بسیار مستعد آسیب می‌شوند.

علائم دیسک گردن چیست

علائم بیماری دیسک گردنی عبارتند از:

• درد شانه
  • درد گردن
  • خشکی و بی‌حرکتی گردن
  • بی‌حسی و گزگز و ضعف در شانه‌ها، بازوها و دست‌ها
  • عدم توانایی حرکت دادن شانه، بازو و دست

ممکن است همه علائم بالا یا برخی از آن‌ها وجود داشته باشند.

راه‌های تشخیص دیسک کمر چیست؟

با استفاده از روش‌های زیر دیسک گردن بیمار تشخیص داده می‌شود.

عکس‌برداری از ستون فقرات

برای تشخیص دیسک گردن ممکن است لازم باشد که از گردن عکس‌برداری شود. پزشک از ستون فقرات عکس‌برداری رادیولوژی می‌کند که در آن استخوان‌های ستون فقرات قابل دیدن هستند. در تصاویر اشعه ایکس به خوبی می‌توان تنگی کانال نخاعی، شکستگی مهره‌ها، زائده‌های استخوانی و آرتروز ستون فقرات را تشخیص داد.

اسکن استخوانی

پزشک متخصص برای تشخیص مشکلات استخوانی در ستون فقرات نظیر آرتروز، عفونت، شکستگی یا پوکی استخوان، آزمایشی به نام اسکن استخوانی انجام می‌شود. در این تست مقدار بسیار کمی ماده رادیواکتیو در خون تزریق می‌شود. این ماده توسط استخوان  جذب می‌شود. در نواحی که حالت غیرطبیعی مانند التهاب  دارند، ماده رادیواکتیو بیشتری جذب می‌شود. اسکن استخوانی می‌تواند میزان جذب ماده رادیواکتیو در هر ناحیه استخوانی را دقیقا مشخص کند.

دیسکوگرام یا دیسکوگرافی

در این روش می‌توان تشخیص داد که علت درد گردن و بازوی شما، دیسک‌های بین مهره‌ای هستند یا خیر. در ابتدا ماده کنتراست رنگی درون یکی از دیسک‌ها تزریق می‌شود. در صورتی که مشکلی در دیسک مانند بیرون‌زدگی وجود داشته باشد، ماده کنتراست از درون دیسک بیرون می‌زند و پزشک می‌تواند آن را درون تصاویر رادیولوژی ببیند.

میلوگرام

برای تشخیص مشکلات طناب نخاعی و کانال نخاعی و احتمالا گیرافتادگی عصبها (که موجب درد و ضعف عضلات می‌شود) لازم است که تست میلوگرام را انجام دهید. در این تست در ابتدا ماده کنتراست رنگی در ناحیه اطراف طناب نخاعی تزریق می‌شود و پس از آن عکسبرداری اشعه ایکس یا سی تی اسکن انجام می‌شود. در این تصاویر جزئیات دقیقی از وضعیت ستون فقرات و خصوصا مهره‌ها دیده می‌شود و به پزشک کمک می‌شود تا هر گونه موضوع غیرعادی در این مورد را تشخیص دهد.

انواع درمان برای کاهش درد و بهبود دیسک گردن

پس از معاینه توسط  پزشک متخصص ارتوپد، درمان‌های زیر ممکن است برای شما در نظر گرفته شود.

بریس

گردن بند‌های طبیاستفاده از گردن بند‌های طبی(لینک) باعث می‌شود تا گردن ثابت بماند و به کاهش درد گردن بسیار کمک می‌کند. بریس‌ها انواع مختلفی دارند که از جنس‌های متفاوت ساخته شده‌اند میزان سفتی بریس‌ها باهم تفاوت دارد و هرکدام برای عارضه‌ی خاصی استفاده می‌شوند. بریس مناسب برای دیسک گردن متناسب با شرایط هر فردی باید توسط پزشک متخصص و مجرب تجویز شود.

فیزیوتراپیفیزیوتراپی(لینک) برای درمان دیسک گردن خفیف و پس از عمل دیسک گردن بسیار توصیه می‌شود. در فیزیوتراپی دیسک گردن درمانگر با استفاده از حرکات ورزشی خاص به بیمار کمک می‌کند تا به مرور زمان عضلات گردن خود را تقویت کند و درد حاصل از دیسک گردن را کم کند.

پی آرپی برای درمان بیرون‌زدگی دیسک گردن

پی-آ-رپیپی آر پی تراپی روشی ایمن، طبیعی و موثر برای درمان مفاصل آسیب‌دیده در بدن است. در این روش، مقداری از خون شما با سرنگ گرفته می‌شود و سپس در سانتریفیوژ قرار داده می‌شود تا پلاسمای غنی از پلاکت از گلبول‌های قرمز خون جدا شود و سپس این ماده در ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شود.  نتایج تحقیقات انجام شده بر روی این روش نشان داده‌اند که تزریق PRP تاثیرات بسیار شگفت‌آوری در درمان بیماران مبتلا به رادیکولاپتی گردن (درد منتشر شونده از گردن به پایین) داشته است و موجب می‌شود توانایی بدن در ترمیم و بازسازی خودش، افزایش پیدا کند.

نحوه صحیح انجام حرکات ورزشی و اصلاحی برای بهبود دیسک

گردن

بهبود دیسک گردناین تمرینات برای تسکین درد گردن توصیه می‌شوند.

توصیه می‌شود پیش از انجام حرکات اصلاحی با پزشک متخصص مشورت نمایید.

خم کردن گردن به عقب

• بر روی تخت خود یا روی یک میز به نحوی بر روی کمر دراز بکشید که قسمت پایینی گردن شما لبه‌ی میز یا تخت باشد (سر شما کاملا خارج باشد).
  • به آرامی گردن خود را به سمت عقب ببرید و بگذارید آویزان شود. اگر این کار موجب بروز یا تشدید درد می‌شود آن را ادامه ندهید.
  • این حالت را برای یک دقیقه نگه دارید و بین 5 تا 15 بار این کار را تکرار کنید.

Neck extension with head lift

روی یک تخت یا میز و بر روی شکم دراز بکشید به نحوی که سر شما از لبه تخت یا میز خارج باشد. به ارامی سر خود را به سمت بالا ببرید و سعی کنید به گرانش زمین غلبه کنید.

• این حالت را برای 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. این کار را 15 تا 20 بار تکرار کنید.

(Neck retraction (chin tuck

•

• بر روی کمر دراز بکشید و سر خود را روی تخت بگذارید و دستانتان کنار بدنتان باشد.
  • سر خود را به سمت عقب بکشید طوری که زیر چانه شما غبغب تشکیل شود.
  • این حالت را برای 5 تا 10 ثانیه نگه دارید و سپس استراحت کنید. این کار را 15 تا 20 بار تکرار کنید.

باز کردن شانه‌ها

• پشت به دیوار بایستید یا بنشینید. دستان شما کناره‌های بدنتان باشد.
  • آرنج خود را 90 درجه خم کنید.
  • شانه‌های خود را به سمت پایین و سپس به سمت عقب ببرید. سعی کنید دو کتف شما از پشت سر به هم برسند.

فشار ایزومتریک

• بایستید و شانه‌های خود را ریلکس کنید.
  • بدون آن که سر خود را حرکت دهید، آن را به سمت دست خود فشار دهید.
  • این حالت را برای 5 تا 15 ثانیه نگه دارید. این حرکت را 15 بار تکرار کند.

Lateral bend

• صاف بایستید و شانه‌های خود را ریلکس کنید.
  • به آرامی سر خود را به یک طرف خم کنید به طوری که گوش شما به شانه شما نزدیک شود. این حالت را برای 30 ثانیه نگه دارید و سپس به حالت اولیه بازگردید. این کار را 3 تا 5 بار تکرار کنید.

کشش عضلات گردنی

• بایستید و شانه‌های خود را ریلکس کنید.
  • یک دست خود را پشت سرتان قرار دهید و به آرامی سر خود را خم کنید به نحوی که گویی می‌خواهید زیر بغل خود را نگاه کنید. در این حلت سر شما در زاویه 45 درجه خمیده می‌شود.
  • این حالت را برای 30 ثانیه نگه دارید و 3 تا 5 بار در طول روز تکرار کنید.

Neck rotation

• بایستید و شانه‌های خود را ریلکس کنید.
  • به ارامی سر خود را به یک طرف بچرخانید. سر خود را بیش از حد چرخش ندهید و گردن خود را خم نکنید.
  • به آرامی سر خود را به سمت دیگر بچرخانید.
  • این حالت را برای 30 ثانیه نگه دارید. این کار را 3 تا 5 بار در طول روز انجام دهید.