دکتر ارتوپد خوب برای تشخیص و درمان انواع آسیب های اسکلتی عضلانی

دکتر-ارتوپد-خوب

دکتر ارتوپد به درمان آسیب‌ها و بیماری‌های درگیر کننده سیستم اسکلتی عضلانی می‌پردازد که شامل استخوان، مفصل، رباط، تاندون، عضله و عصب می‌شود. بسیاری از متخصصین در بخش‌های مختلف بدن مانند مفصل ران، زانو و شانه تخصص دارند. متخصص ارتوپد پس از تشخیص اختلال یا آسیب‌دیدگی، طرح درمان مناسب شامل درمان دارویی را تهیه می‌کند. فوق تخصص ارتوپدی ورزش‌های مفید را به بیمار آموزش می‌دهد یا بیمار را به متخصص طب فیزیکی معرفی می‌کند تا بیمار توانایی حرکتی، قدرت و عملکرد بدن را بازیابد و روش‌های پیشگیری از مشکلات بیشتر را یاد بگیرد. به علاوه متخصص ارتوپد در زمینه جراحی نیز آموزش می‌بیند تا بتواند عمل جراحی‌ را در صورت لزوم انجام دهد.

علاوه بر تعداد زیادی دکتر ارتوپدی عمومی، تعدادی از متخصصین ارتوپدی در زمینه بیماری‌های معین یا بخش‌های خاصی از بدن تخصص دارند. پزشک ارتوپد در زمینه‌های زیر صلاحیت دارد:

• تشخیص اختلالات و آسیب‌های اسکلتی عضلانی
  • مداخله جراحی و محافظه کارانه غیرجراحی برای درمان بدشکلی‌ها، آسیب‌ها و عارضه‌های استخوانی عضلانی
  • توانبخشی از راه فیزیوتراپی و ورزش درمانی
  • پیشگیری به منظور کاهش خطر آسیب دیدگی یا آهسته کردن پیشرفت بیماری‌های مرتبط

شما عزیزان می‌توانید برای درمان هرگونه درد و آسیب اسکلتی عضلانی به دکتر حمید روشندل متخصص ارتوپد مراجعه کرده و از بهترین و موثرترین درمان‌های غیر جراحی نزد ایشان بهره مند شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02166595897 و 02166595896  تماس حاصل فرمایید.

ضرورت مراجعه به متخصص ارتوپد

ضرورت-مراجعه-به-متخصص-ارتوپد

بسیاری از بیماران نمی‌دانند که برای درمان ناراحتی خود باید به دکتر ارتوپد یا یک متخصص دیگر مراجعه کنند. مراجعه به دکتر ارتوپد خوب در شرایط خاص روند بهبود را تسریع می‌کند. به طور کلی هر زمان که احتمال آسیب دیدگی یا صدمه ناشی از حرکات مکرری وجود داشته باشد که استخوان، مفصل، تاندون یا عصب را درگیر کرده باشد، مراجعه به فوق تخصص ارتوپدی بهترین اقدام است. درد مزمن مفصل یا استخوان، ابتلا به روماتیسم یا دیگر ناراحتی‌های التهابی مفصل مراجعه به متخصص ارتوپدی را الزامی می‌سازد.

بعضی عارضه‌ها و بیماری‌های قابل درمان توسط متخصص ارتوپد

متخصصین ارتوپدی به درمان عارضه‌ها، بیماری‌ها و آسیب‌دیدگی‌های گوناگونی می‌پردازند که در ادامه شایع‌ترین آنها را توضیح می‌دهیم.

آرنج

عارضه‌های-آرنج

آرنج مفصلی است که بالای بازو را به ساعد متصل می‌کند. آرنج از استخوان‌ها، رباط‌ها و مفصل‎هایی تشکیل می‌شود که همراه با هم کار می‌کنند تا بتوانیم بازو را خم کنیم و دست را بچرخانیم. آرنج از بقیه مفصل‌های بدن کوچکتر است و مستعد آسیب‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به عارضه‌های ناشی از استفاده مکرر، دررفتگی، شکستگی و حتی آرتروز آرنج اشاره کرد.

عارضه‌های شایع همراه با درد آرنج

آسیب‌دیدگی‌های آرنج، نیز مانند ازکارافتادگی و صدمات دست، مچ دست و بالاتنه عملکرد اعضاء پیرامونی را مختل می‌کند و بیمار دیگر نمی‌تواند امور روزمره خود را به راحتی انجام دهد. آسیب دیدگی شایع‌ترین علت درد آرنج است که اکثر موارد آن، مانند ناراحتی‌های ورزشکاران به تدریج و به مرور زمان رخ می‌دهد. تحلیل رفتن تدریجی استخوان و کاهش قدرت عضله نیز از پی‌آمدهای طبیعی افزایش سن است که سالمندان را مستعد آسیب دیدگی و شکستگی مفصل آرنج می‌سازد. شایع‌ترین عوارض آرنج عبارت است از:

• التهاب تاندون
  • آرنج تنیس بازان یا تنیس البو
  • آرنج گلف بازان
  • اختلالات ناشی از حرکات مکرر
  • سندرم تونل کوبیتال
  • شکستگی آرنج

پا و مچ پا

عارضه‌ها-پا

پا و مچ پا نقش مهمی در تحمل وزن بدن دارند و راه رفتن، دویدن و پریدن را ممکن می‌کنند. یک فرد معمولی هر روز 7500 گام برمی‌دارد. بنابراین درد گرفتن پا و مچ پا عجیب نیست. پا و مچ پا سیستم پیچیده‌ای از استخوان‌ها، رباط‌ها و عضلات است که همگی برای حفظ پایداری و ساختار در زمان راه رفتن، دویدن، چرخیدن و پریدن مهم‌اند. اگر هر یک از این ساختارها ضعیف شود یا در اثر آسیب دیدگی حاد، استفاده مزمن و نامناسب، بدشکلی مکانیکی یا بیماری دچار نقص شود، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کرد تا وضعیت پا و مچ پا بررسی شود و درمان مناسب شروع شود. هدف از درمان این است که بیمار سرپا شود و دوباره از یک زندگی فعال و پربار لذت ببرد. شایع‌ترین عارضه‌های پا و مچ پا عبارت است از:

• آسیب‌های تاندون آشیل
  • انگشت چکشی
  • رگ به رگ شدن و پیچ خوردن
  • پینه و میخچه
  • نقرس
  • مشکلات ناخن انگشتان پا
  • پای دیابتی

دست و مچ دست

عارضه‌ها-دست

دست و مچ دست انسان از ساختار بسیار پیچیده‌ای از استخوان‌ها، رباط‌ها، عضلات و تاندون‌ها تشکیل می‌شود که همگی هماهنگ با هم کار می‌کنند تا بتوانیم عملکردهای پایه لازم برای امور روزمره را انجام دهیم. آسیب دیدگی یا بیماری هر یک از این بخش‌ها انسجام و عملکرد دست، مچ دست و بالاتنه را مختل می‌کند. ازآنجایی که استفاده بدون مشکل و محدودیت از دست و مچ دست نقش مهمی در کیفیت زندگی ما دارد، باید برای درمان ناراحتی‌های این اندام‌ها به متخصص ارتوپد خوب مراجعه کرد. علائم شایع و منشأ درد دست، مچ دست و انگشتان دست به شرح زیر است:

• التهاب تاندون
  • سندرم تونل کارپال
  • رگ به رگ شدن و پیچ خوردن
  • ضرب دیدگی

مفصل ران

عارضه‌ها-ران

مفصل ران مفصلی گوی و کاسه‌ای است که انعطاف‌پذیری و قدرت برای عملکرد بهینه آن ضروری است. مفصل ران سالم راه رفتن، دویدن و خم شدن بدون مشکل را ممکن می‌کند.

علل شایع درد مفصل ران

ساختار آناتومی مفصل ران مشابه ساختار دیگر مفصل‌های اصلی بدن است و از غضروف، تاندون، رباط، استخوان و عضله تشکیل می‌شود که در کنار هم وزن بدن را تحمل می‌کنند و پایداری و حرکت بدن را ممکن می‌کنند. مفصل ران مفصل پایداری است که تنها در صورت وارد شدن نیروی شدید دچار آسیب‌دیدگی قابل ملاحظه می‌شود. درهر حال آسیب‌های ناشی از ورزش کردن یا فعالیت‌های پربرخورد و استفاده مکرر متداول‌اند. بیماری نیز باعث درد و نقص عملکرد مفصل ران می‌شود. آرتروز یا بیماری التهابی و فرسایشی شایع‌ترین ناراحتی مفصل ران است که در سنین بالا مشاهده می‌شود. بیماران دچار آرتروز غالباً هنگام انجام فعالیت‌های روزمره با دردی مواجه می‌شوند که به تدریج شدیدتر می‌شود. زمانی که درد آرتروز روال زندگی بیمار را مختل می‌کند و اجازه لذت بردن از زندگی را به او نمی‌دهد، بهترین کار این است که برای برخورداری از درمان مناسب به پزشک ارتوپد مراجعه نمود. درد ناحیه مفصل ران مختص گروه سنی خاصی نیست و از ورزشکاران جوان تا سالمندان، همه ممکن است به دلایل مختلف دچار این عارضه بشوند. تعیین علت اصلی درد مفصل ران و توصیه موثرترین روش برای لذت بردن از زندگی مراجعه به متخصص ارتوپد را ضروری می‌سازد.

زانو

عارضه‌ها-زانو

زانو ران را به پایین پا متصل می‌کند. زانو یکی از بزرگترین مفصل‌های بدن است که از استخوان و ساختارهای مهم دیگری مانند تاندون، رباط، غضروف و کیسه مایع تشکیل می‌شود که همگی در کنار هم خم کردن و حرکت دادن روان زانو را ممکن می‌سازند.

علل شایع زانودرد

آسیب دیدن یا ساییدگی هر یک از این ساختارها توانایی بیمار را برای راه رفتن، زانو زدن، خم شدن و چرخیدن محدود و مختل می‌کند. درد و کاهش توانایی حرکتی زانو انجام دادن فعالیت‌های روزمره را دشوار می‌کند. این درد و محدودیت حرکتی برای ورزشکاران و افراد فعال مخرب است. عارضه‌ها، ناراحتی‌ها و مشکلات زانو عبارت است از:

• آسیب‌های تاندون
  • سندرم پلیکا
  • پارگی رباط طرفی داخلی و میانی
  • آسیب دیدگی رباط صلیبی
  • نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی)
  • بیماری آزگود اشلاتر

شانه

عارضه‌های-کتف

شانه یکی از متحرک‌ترین مفصل‌های بدن است که از سه استخوان و چند عضله، رباط و تاندون تشکیل می‌شود. شانه به دلیل دامنه وسیع حرکتی و فضای کم داخل مفصل، ذاتاً مفصلی ناپایدار است. توانایی حرکتی شانه برای محقق ساختن حرکات مختلف بازو و دست مهم است، از طرفی شانه باید پایداری لازم را برای انجام کارهایی مانند بلند کردن اشیاء، فشار دادن و کشیدن داشته باشد.

علل شایع شانه درد

ناپایداری ذاتی شانه این مفصل را مستعد آسیب دیدگی عضلانی، آرتریت یا ساییدگی غضروف مفصلی، دررفتگی و شکستگی می‌کند. آسیب‌های ناشی از استفاده مکرر، به ویژه در میان ورزشکاران و سالمندان، بسیار شایع است و غالباً به صورت درد شانه و یا محدودیت عملکردی بروز می‌یابد. ورزشکاران دچار درد شانه، سالمندان مواجه با محدودیت حرکتی یا قربانیان سوانح یا تصادفاتی مانند سقوط از بلندی باید توسط متخصص ارتوپد معاینه شوند و در صورت لزوم وضعیت‌شان با استفاده از وسایل پیشرفته تشخیصی ارزیابی شود. روش‌های جراحی و غیرجراحی مختلفی برای درمان  عارضه‌های شانه وجود دارد. دکتر ارتوپد خوب عارضه را به درستی تشخیص می‌دهد و درمان مناسب را توصیه می‌کند.

گردن و ستون فقرات

عارضه‌های-گزدن

برآورد می‌شود که بیشتر از 80 % مردم در مرحله‌ای از زندگی خود درد کمر و پشت بدن را تجربه خواهند کرد. عملکرد مناسب گردن و ستون فقرات برای عملکرد کلی بدن و توانایی آن برای خم شدن، چرخیدن، بلند کردن اشیاء و حرکت کردن ضروری است. مهره‌های کمری و گردنی ساختار بسیار پیچیده‌ای متشکل از استخوان، رباط، عصب، عضله و تاندون دارند. هرگونه بیماری یا بدشکلی به دردی آزاردهنده و نقص عملکرد کل بدن دامن می‌زند.

علل شایع درد گردن و ستون فقرات

ضعف، بی‌حسی یا درد گردن و ستون فقرات از عارضه‌های مختلفی مانند دژنراسیون التهابی مفصل یا ساییدگی مفصل‌های ستون فقرات، مشکلات دیسک ستون فقرات و آسیب‌هایی نشأت می‌گیرد که در اثر سقوط از بلندی، تصادف یا بیماری رخ می‌دهد. چون سیستم ستون فقرات بسیار پیچیده است، باید برای تشخیص مشکلات و اختلالات آن به فوق تخصص ارتوپد مجرب مراجعه نمود. مشکلات شایع گردن و ستون فقرات عبارت است از:

• خشکی و گرفتگی گردن
  • دیسک کمر
  • تحت فشار قرار گرفتن عصب
  • فتق و برجستگی دیسک
  • دیسک دژنراتیو
  • تنگی فورماینال گردنی
  • تنگی کانال نخاعی
  • آرتروز گردن

آسیب‌های ورزشی

عارضه‌های-ورزشی

طب ورزشی شاخه‌ای از پزشکی معطوف به ناراحتی‌های اسکلتی عضلانی است که به پیشگیری و درمان آسیب‌هایی می‌پردازد که هنگام ورزش کردن رخ داده است. حوزه طب ورزشی در سال‌های گذشته گسترش یافته است و امروزه بیشتر بر پیشگیری از آسیب‌دیدگی، درمان‌های جراحی و غیرجراحی، توانبخشی و بهبود عملکرد تاکید دارد. شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی عبارت است از:

• کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ پا
  • پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)
  • پارگی رباط طرفی داخلی (MCL)
  • پارگی مینیسک
  • شکستگی ترقوه
  • آسیب دیدگی روتاتورکاف
  • انگشت چمنی

حفظ مفصل

متخصص ارتوپد علت درد را تشخیص می‌دهد و درمان مناسب را برای ارتقاء کیفیت زندگی بیمار توصیه می‌کند. پزشک ارتوپد درمان را با توجه به نوع آسیب دیدگی، سن و سطح فعالیت بیمار توصیه می‌کند. درمان‌های امروزی بیشتر از نوع آرتروسکوپی و سرپایی است و بعضی عمل‌ها نیاز به یک شب بستری شدن دارد. روش‌های جدید ترمیم غضروف آسیب دیده از ابتلا به آرتریت یا آرتروز جلوگیری می‌کند یا شروع یا پیشرفت بیماری را به تاخیر می‌اندازد.

غضروف مفصلی بافت پیچیده‌ای است که تمام سطوح مفصلی بدن را می‌پوشاند. غضروف مفصلی شبیه به نرمه استخوان سفید، براق و لغزنده‌ای است که در انتهای پای مرغ وجود دارد، این بافت سفید است، چون خونی در آن جریان ندارد، براق است، چون سطح آن صاف است و لغزنده است، چون مایع مفصلی آن را می‌پوشاند. این سطح ظریف به مرور زمان و در اثر ابتلا به آرتریت ساییده می‌شود. همچنین احتمال آسیب دیدگی حاد آن نیز وجود دارد که باعث نقص کندرال یا ضایعه استئوکندرال می‌شود، این مشکلات در گذشته نقص‌هایی دائمی بودند که پس از آسیب دیدن مفصل به جا می‌ماندند. این بافت که رگ‌های بسیار کمی در آن وجود دارد، خود به خود بهبود نمی‌یابد، بنابراین جراحی ترمیمی معمول به ندرت موفقیت‌آمیز خواهد بود. خوشبختانه پژوهش‌های متعددی در زمینه درمان غضروف مفصلی انجام می‌شود و روش‌های جدیدی ابداع شده است. البته روش‌های جدید ترمیم غضروف باید مطابق نیازهای بیمار به مرحله اجرا درآورده شود. بنابراین متخصص ارتوپد مجرب باید طرح درمان را با توجه به سطح فعالیت، اهداف بیمار و محل و بزرگی بافت آسیب دیده تهیه کند.

اصطلاح حفظ مفصل به توانایی التیام‌بخشی طبیعی بدن اشاره دارد و این قابلیت شگفت‌انگیز برای برخی بیماران بسیار برتر از مفصل‌های مصنوعی است. درمان‌هایی که به این گروه از بیماران توصیه می‌شود، مبتنی بر توانایی التیام‌بخشی و ترمیم کنندگی خود بدن است و درمان‌های حفظ مفصل به دلیل پیشگیری از بروز عوارض جراحی‌های پروتز، عفونت و شل شدن یا ازکارافتادگی دستگاه ترجیح داده می‌شود. دکتر ارتوپد سعی می‌کند، بدشکلی‌های آناتومی عامل درد را اصلاح کند. طیف جراحی‌های حفظ مفصل شامل عمل‌های کم تهاجمی مانند آرتروسکوپی، تکنیک‌های ترمیم غضروف مفصلی، عمل‌های هم‌ترازی استخوان و تعویض جزئی مفصل می‌شود. پرکاربردترین درمان‌های حفظ مفصل عبارت است از:

• تعویض کامل مفصل ران (هیپ)
  • آرتروپلاستی بازسازی کامل مفصل ران
  • آرتروپلاستی مفصل ران
  • جراحی دررفتگی مفصل ران
  • استئوتومی اطراف استابولار
  • دبریدمان آرتروسکوپی زانو
  • پیوند مینیسک
  • میکروشکستگی
  • موزائیک پلاستی
  • مهندسی بافت غضروف DeNovo
  • بازسازی رباط