درمان پا پرانتزی(ژانوواروم)،ناتوانی در جفت کردن پاها با فیزیوتراپی

پای پرانتزیپای پرانتزی می‌‌تواند در اکثر افراد یک مشکل بسیار بزرگ باشد زیرا حالت بدن و ظاهر آنها را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. همه ما به خوبی از اهمیت ظاهر و انتظاراتی که از وضعیت بدن خود داریم آگاه هستیم و نمی‌خواهیم که هیچ چیزی ظاهر بدن ما از قبیل پاها را دستخوش تغییر نماید. پای پرانتزی که از مواردی است که بر ظاهر بدن تاثیر می‌گذارد. افرادی که پای پرانتزی دارند همواره این سوال به ذهن آنها خطور می‌‌کند که بهترین راه برای اصلاح این وضعیت چیست. رفع این مشکل کار راحتی نیست زیرا پرانتزی شدن پا طی مدت چند سال رخ می‌دهد بنابراین افرادی که پای پرانتزی دارند باید بدانند که اصلاح حالت پاهای آنها در کوتاه مدت میسر نیست. البته این به معنای غیر ممکن بودن رفع مشکل آنها نیست بلکه به معنای طولانی بودن مسیر درمان است. روش‌های مختلفی وجود دارد که بیماران می‌توانند از آنها برای اصلاح پای خود بهره بگیرند. آنچه اهمیت بسیار زیادی دارد این است که باید حالت پرانتزی بودن پاها هرچه زودتر اصلاح شود. حالت پرانتزی پاها از زمان کودکی قابل مشاهده است بنابراین والدین باید از وضعیت پاهای کودک خود اطلاع داشته باشند زیرا این اختلال در دوران کودکی زودتر درمان می‌شود. اقدامات متعددی وجود دارد که می‌‌توان از آنها برای اصلاح حالت پرانتزی پا استفاده کرد.

در صورتی که مشکل پرانتزی بودن پای کودک در دوران کودکی درمان نشود و تا دوران نوجوانی ادامه یابد مشکل او بسیار پیچیده خواهد شد. در این حالت به علت تغییر شکل ظاهر استخوان و مفاصل زانو، فشار زیادی بر مفاصل کودک وارد می‌شود. این می‌تواند باعث بروز درد  قوزک پا، درد لگن، و درد زانو شود. انجام دادن فعالیت جسمانی به مدت طولانی به مسئله چالش برانگیز تبدیل خواهد شد و به علت از بین رفتن مفاصل کودک احتمال بروز آرتروز در آینده بیشتر می‌شود. دکتر حمید روشندل با تشخیص پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان و سپس با ارائه برنامه درمانی اثر بخش و مفید از جمله آموزش حرکات اصلاحی بیماری ژانوواروم و استفاده از بریس های طبی،به درمان بیمار اقدام می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن های 02166595897 و 02166595896   تماس حاصل فرمایید.

علل پرانتزی شدن پا چیست؟

در برخی موارد نادر پرانتزی بودن پا می‌تواند نشانه نرمی استخوان یا سایر اختلالاتی باشد که نیاز به درمان فوری دارد. بیماری نرمی استخوان عمدتا به علت کمبود ویتامین دی رخ می‌دهد. ویتامین دی یک ویتامین بسیار ضروری برای رشد سیستم اسکلتی است. در گذشته نرمی استخوان بیماری بسیار شایع بود اما امروز از شیوع کمتری برخوردار است اما هنوز هم احتمال بروز آن وجود دارد. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند اما ویتامین دی کافی از مادر دریافت نمی‌کنند بیشتر در معرض نرمی استخوان قرار دارند.

• بیماری بلانت یکی دیگر از اختلالاتی است که پرانتزی شدن پاها یکی از علائم آن محسوب می‌شود. این بیماری به قسمت فوقانی استخوان ساق مربوط است که به درستی رشد نمی‌‌کند. سندروم پای پرانتزی باعث بدتر شدن این بیماری می‌شود.
  • پای پرانتزی ممکن است با رشد کودک به پای ضربدری تبدیل شود. در صورتی که پاهای کودک به شدت به سمت داخل خم شده باشد باعث بروز نگرانی خواهد شد.
  • گاهی ترمیم نامناسب شکستگی استخوان پا باعث بروز پای پرانتزی می‌شود. ممکن است پای پرانتزی به علت عفونت باکتریایی داخلی و کمبود کلسیم ایجاد شود.

افرادی که از این عارضه رنج می‌برند می‌‌توانند با مراجعه به پزشک و مشاوره باید به درمان مشکلات فوق بپردازند.

آیا پرانتزی بودن پای نوزاد امری طبیعی است؟

آیا پرانتزی بودن پای نوزاد امری طبیعی است؟پرانتزی بودن پای نوزاد کاملاً طبیعی و قابل درک است. هنگامی‌که جنین درون شکم مادر است پاهای او کمی حالت خمیده پیدا می‌کنند. پاهای کودک درون شکم مادر نرم است و همواره در حال رشد هستند. خطا هنگامی‌که جنین متولد می‌شود پاهای او هنوز نرم هستند که به تدریج قوی و محکم می‌‌شوند. در دوران نوزادی پاهای او کمی حالت خم دارند اما هنگامی‌که کودک شروع به راه رفتن می‌کند و بدن او توانایی تحمل وزن را پیدا می‌کند به طور طبیعی خواهند شد. هنگامی‌که کودک برای اولین بار شروع به راه رفتن می‌کند پاهای او حالت پرانتزی دارند. در این حالت که کودک یاد می‌گیرد برای اولین بار شروع به راه رفتن کند با دقت بسیار زیادی گام بر می‌دارد و مواظب است که پای خود را کجا می‌گذارد و در همین حال باید تعادل خود را حفظ کند که این کار برای او دشوار است. این ترتیب پاهای خود را خم می‌کند تا تعادل داشته باشد و پاهای او بتواند وزن بدنش را تحمل کند. این موارد باعث می‌‌شود که پاهای کودک هنگام راه رفتن پرانتزی به نظر برسد. والدین نباید نگران این مسئله باشند زیرا کاملا طبیعی است. والدین باید زمانی از این موضوع نگران شوند که حالت انحنای پاها غیرطبیعی یا بسیار شدید باشد یا با گذر زمان  انحنای آن بیشتر شود. اگر کودک هنگام راه رفتن دچار درد و ناراحتی شود یا از راه رفتن اجتناب کند والدین باید به پرانتزی بودن پای کودک شک کند زیرا ممکن است مشکل کودک بیشتر از آن چیزی باشد که فکرش را می‌کنند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟در اکثر موارد به احتمال زیاد کودکان سالم است مشکل پرانتزی بودن پاهای او به صورت خود به خود یا با گذر زمان بهبود خواهد یافت. اگر این مسئله باعث نگرانی والدین شده باشد می‌توانند به پزشک مراجعه کنند تا پزشک وضعیت پاهای او را هنگام راه رفتن ارزیابی نماید. در صورتی که پزشک متوجه هرگونه مشکل شود به آنها اطلاع خواهد داد.

• معمولاً پاهای اکثر کودکان تا سن ۳ سالگی حالت طبیعی به خود می‌گیرد، اگر والدین هنوز در این سن نگران پاهای کودک خود باشند بهتر از مجددا او را نزد پزشک ببرند.
  • در صورتی که این مشکل فقط در یک طرف مشاهده شود و با گذر زمان به تدریج به جای بهتر شدن بدتر شود بهتر است هر چه زودتر او را نزد پزشک ببرند.
  • در موارد زیر مراجعه به پزشک برای ارزیابی وضعیت پایه کودک ضروری است:
  • در صورتی که تا سن دو سالگی وضعیت پرانتزی بودن پای کودک بدتر شود.
  • حالت پرانتزی یکی از پاها از از پای دیگر بیشتر باشد.
  • در صورتی که انگشتان کودک هنگام راه رفتن سمت داخل خم شود.
  • در صورتی که قد کودک نسبت به سن او کوتاه است، برای ایستادن مشکل دارد، یا نمی‌‌تواند به خوبی راه برود.

در هر صورت اگر والدین از وضعیت پاهای کودک خود نگران هستند باید به پزشک مراجعه کنند تا خیال خود را از بابت راحت نمایند.

چه مدت طول می‌کشد تا پای ضربدری کودک بهبود یابد؟

ممکن است از زمانی که کودک شروع به راه رفتن می‌کند چند ماه طول بکشد تا ظاهر پای او بهتر شود. با گذر زمان پای او صاف می‌شود و بدن کودک در حالت ایستاده، صاف خواهد بود. در این حالت استخوان ها بلندتر و صاف تر به نظر می‌رسند. این برخی از کودکان فقط چند ماه طول می‌کشد اما ممکن است در برخی دیگر حدود یک سال یا بیشتر طول بکشد. مادامی که کودک به طور طبیعی راه برود و درد نداشته باشد به احتمال زیاد همه چیز عادی خواهد بود. پای ضربدری مشکل دیگری است که ممکن است برای کودک پیش بیاید. پای ضربدری به این معنا است که هنگام راه رفتن یا دویدن زانوهای کودک به هم برخورد می‌کند و زاویه ساق آنها به سمت پایین متمایل می‌‌شود. این حالت معمولاً در کودکان ۳ تا ۶ سال مشاهده می‌شود. این اختلال نیز همانند پای ضربدری با بزرگ شدن کودک از بین می‌رود.

پای ضربدری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک می‌تواند به خوبی پرانتزی بودن پای کودک را تشخیص دهد و علت ایجاد کننده آن را مشخص نماید. والدین کودک می‌توانند با مراجعه به پزشک از بهترین روش درمان این مشکل و شرایط کودک پس از درمان اطلاع یابند. پزشک انجام عکسبرداری از پای کودک را برای بررسی میزان پرانتزی بودن آنها درخواست می‌کند سپس درجه پرانتزی پاها را می‌سنجد. این مسئله در افراد جوان به تدریج بررسی می‌شود تا از بدتر شدن وضعیت پاهای او اجتناب شود. پزشک انجام آزمایش خون را به لحاظ بررسی بیماری نرمی استخوان درخواست می‌کند.

روش‌های درمان پای پرانتزی چیست؟

اگر پاهای کودک شما پرانتزی است روش‌های زیر می‌تواند به بهبود وضعیت او کمک کند:

سطح ویتامین دی در رژیم غذایی کودک خود را بررسی کنید

• سطح ویتامین دیبیماری نرمی استخوان که به علت کمبود ویتامین دی در رژیم غذایی ایجاد می‌‌شود یکی از مواردی است که می‌تواند باعث بروز پای پرانتزی شود در صورتی که ویتامین دی بدن پایین باشد افزایش سطح آن می‌تواند در بروز نرمی استخوان پیشگیری کند و به رفع مشکل پرانتزی بودن پاها کمک نماید.
  • خاطر نشان می‌کنیم که کمبود ویتامین دی عامل ایجاد کننده پای پرانتزی نیست مگر آنکه آزمایشات نشان دهد که سطح ویتامین دی بدن کودک پایین است. به عبارت دیگر کمبود ویتامین دی می‌تواند باعث بروز این عارضه شود اما تنها دلیل این مشکل نیست. به این ترتیب انجام آزمایش ویتامین دی به منظور اطمینان از طبیعی بودن سطح آن یا در صورت نیاز، مصرف مکمل ویتامین دی ضروری خواهد بود.

استفاده از بریس می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند

استفاده از بریس می‌تواند به رفع این مشکل کمک کندگچ گرفتن پا و استفاده از کفش و بریس مخصوص می‌تواند به درمان پای ضربدری کمک کند، اما معمولاً با بزرگ شدن کودک مشکل برطرف می‌شود. از این وسایل زمانی استفاده می‌شود که وضعیت کودک بدتر شده باشد یا کودک علاوه بر این عارضه، بیماری دیگری نیز داشته باشد. کودک باید تا زمانی از بریس استفاده کند که پاهای او صاف شود. بنابراین به خاطر داشته باشید که فقط در مواردی که حالت ضربدری پای کودک بسیار شدید است از این روش درمانی استفاده می‌شود.

از ماساژ درمانی استفاده کنید

از ماساژ درمانی استفاده کنیدماساژ درمانی یک روش بسیار سودمند برای اصلاح حالت ضربدری پا است. متخصص ماساژ درمانی می‌‌تواند با ماساژ دادن و تکان دادن پا به سمت جلو و عقب و تکرار این حرکات به مدت طولانی به بهبود وضعیت بیمار کمک کند. می‌توان با بزرگ شدن کودک از این روش سودمند برای اصلاح حالت پرانتزی پا استفاده کرد. استفاده از باند کشی مخصوص زانو می‌‌تواند از پاها در هنگام خواب محافظت نماید.

تمرینات تقویتی را انجام دهید

برخی از بیماران متوجه شده‌اند که انجام دادن برخی از تمرینات تقویتی علاوه بر ماساژ درمانی می‌‌تواند به تقویت عضلات اطراف زانو کمک کند. کاهش فشاری که به تاندون و مفصل زانو وارد می‌شود باعث بهبود حالت پرانتزی پا خواهد شد. اما این روش بهترین روش برای اصلاح حالت شدید پای ضربدری نیست.

از حرکات یوگا بهره بگیرید

یوگایوگا می‌تواند یک روش عالی برای رفع مشکل پای پرانتزی باشد. تمرینات یوگا به بهبود وضعیت انطباق بدن و انعطاف پذیری آن کمک می‌کند. برخی از تمرینات یوگا می‌‌تواند یک چالش عالی برای افرادی که پای پرانتزی دارند باشد این افراد می‌‌توانند از کش یوگا برای انجام دادن برخی از حرکات یوگا برای کنند. پیلاتس نیز می‌‌تواند یک روش موثر و دیگر برای بهبود عضلات اصلی، بهبود حالت بدن و اصلاح حالت پا باشد اما باید تمرینات پیلاتس را به صورت مجزا انجام داد. افرادی که پای ضربدری دارند می‌توانند از عمل جراحی به عنوان بهترین روش برای اصلاح حالت پاهای خود استفاده کنند. پیلاتس شباهت بسیار زیادی به یوگا دارد و می‌تواند به طور مستقیم به بهبود عضلات اصلی بدن، مطابقت حالت بدن و به طور غیر مستقیم به اصلاح حالت ضربدری پاها کمک کند.

از باند مخصوص اصلاح پای ضربدری استفاده کنید

باند مخصوصمی‌‌توان با استفاده از باند مخصوص حالت ضربدری بودن پا را اصلاح کرد اما استفاده از باند برای اصلاح عادات نامناسب راه رفتن که باعث بروز پای ضربدری میشود، سودمند است. به این ترتیب لازم نیست که هزینه بسیار زیادی را برای انجام عمل جراحی صرف کنید و ریسک عوارض حاصل از جراحی را نیز قبول کنید زیرا استفاده از باند کشی می‌تواند به افرادی که پای ضربدری دارند کمک بسیار زیادی کند.

• اصول استفاده از این باند بسیار ساده و راحت است فشاری که این باند به پا وارد می‌کند باعث شل شدن رباط قسمت داخلی مفصل زانوی می‌‌شود. این امر برای انطباق مفاصل زانو و حفظ تعادل قدرت کپسول زانو بسیار سودمند است. رباط جانبی کشیده می‌شود و به حرکت استخوان ساق کمک می‌کند.
  • در نتیجه زاویه مفصل زانو در حالت طبیعی قرار خواهد گرفت. معمولا این باند کشی در کنار باند کشی مخصوص کمر استفاده می‌شود که به بیمار کمک می‌کند دور کمر او کاهش یابد.
  • استفاده از این باند به بهبود ظاهر کمر کمک می‌‌کند. اکثر افراد متوجه می‌‌شوند که قسمت ران آنها به هم نزدیک می‌شوند و به بهبود ظاهر پاها کمک می‌کنند.
  • استفاده از باند کشی برای افرادی که پای ضربدری دارند نیز مفید است زیرا به کاهش فضای ایجاد شده زیر زانو کمک می‌کند. این باند کشی شامل باند مخصوص ساق، مفصل زانو، ران و کمر است و عملکرد آنها شبیه هم است که علاوه بر اصلاح مشکل پای پرانتزی به بهبود حالت بدن نیز کمک می‌کنند.