درمان ورم پشت زانو (کیست بیکر) ناشی از بیرون زدن مایع داخل مفصل

درمان-ورم-پشت-زانو

کیست بیکر تورم در پشت زانو است و اغلب به عنوان کیست پشت زانو شناخته می‌شود. کیست بیکر نسبتا رایج است و با تورم مفصل در زانو همراه می‌باشد. این تورم تقریبا همیشه از آسیب به خود مفصل مانند پارگی غضروف و یا آرتروز ناشی می‌شود. گاهی اوقات به دلایل دیگری مانند جراحی زانو بزرگ می‌شود. این شرایط همگی باعث ایجاد مایعات زیادی در زانو می‌شود که باعث کیست بیکر می‌گردد. اندازه کیست ممکن است بسته به مقدار مایع موجود در آن متفاوت باشد، والوی وجود دارد که جریان سیال را از کپسول مفصلی به داخل کیست کنترل می‌کند. اگر والو فقط اجازه جریان مایع به کیست را بدهد، مانند مورد آسیب شناسی زانو، اندازه کیست افزایش می‌یابد و می‌تواند بسیار قابل توجه و دردناک شود. کیست‌های بیکر می‌توانند بزرگ و کوچک شوند و در موارد نادر ممکن است بترکند. مایع بیرون آمده از بورسا به طور معمول توسط بدن جذب می‌شود، اما بورسا به طور معمول در طول زمان دوباره ظاهر می‌شود.

اگر برای کیست بیکر درمان مورد نیاز است، گزینه‌های درمانی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• درمان علت زمینه ای، مانند دارو برای آرتروز یا استراحت و یخ گذاشتن برای غضروف پاره شده زانو
  • اجتناب موقت از فعالیت‌هایی که درد مفصل زانو را بدتر می‌کند.
  • فیزیوتراپی، که ممکن است شامل درمان با گرما یا یخ و ورزش و کشش برای حفظ تحرک و قدرت زانوی شما باشد.
  • از عصا برای برداشتن وزن خود از روی زانو استفاده کنید.
  • تزریق کورتیزون برای کاهش التهاب
  • قرار دادن سوزنی در کیست و تخلیه مایع

در مواردی که تمام درمان‌های دیگر عمل نکند، ممکن است جراحی برای از بین بردن کیست انجام شود.

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به دکتر حمید روشندل از جدیدترین روش‌های ارتوپدی برای درمان کیست بیکر بهره‌مند شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02166595897 و 02166595896   تماس حاصل فرمایید.

چه چیزی باعث کیست بیکر می‌شود؟

یک سیستم شیر مانند بین مفصل زانو و بورسا (کیسه مایع) در پشت زانو وجود دارد که میزان مایع سینوویال را که به داخل بورسا وارد می‌شود و خارج می‌گردد را تنظیم می‌کند. هنگامی که زانو مایع سینوویال بیش از حد تولید می‌کند (این اتفاق زمانی می‌افتد که زانو متورم می‌شود)، مایع اضافی باعث می‌شود بورسا در پشت زانو ورم کند و گسترش یابد. این وضعیت چیزی است که به کیست بیکر شناخته می‌شود. کیست بیکر می‌تواند نتیجه یک مشکل در مفصل زانو، مانند آرتروز یا پارگی غضروف باشد که سبب تولید مایع بیش از حد در زانوی شما می‌شود. گاهی اوقات در افرادی که آرتروز ندارند نیز ایجاد می‌شود.

علائم کیست بیکر چیست؟

در بعضی موارد، کیست بیکر باعث درد نمی‌شود و به همین دلیل بدون توجه باقی می‌ماند. علائم شایع کیست بیکر عبارتند از:

• تورم پشت زانو
  • درد پشت زانو
  • گرفتگی در پشت زانو
  • خشکی زانو
  • مشکل در حرکت مفصل زانو.

پزشکان از چه تست‌هایی برای تشخیص کیست بیکر استفاده می‌کنند؟

کیست‌های بیکر با معاینه پزشک قابل تشخیص هستند و در صورت نیاز با آزمایش‌های تصویربرداری (یا سونوگرافی، تزریق رنگ کنتراست به زانو و سپس تصویربرداری، به نام آرتروگرام یا اسکن ام آر آی) تایید می‌شوند.

بهترین راه برای درمان ورم پشت زانو چیست؟

دو نوع درمان برای کیست‌های پشت زانو وجود دارد: جراحی و غیر جراحی. این که کیست دچار پارگی باشد یا نباشد، تا چه حد درد داشته باشد، چقدر استفاده معمول از زانو را مختل کرده باشد، در تعیین بهترین دوره درمان کیست بیکر برای شما موثر است. در بزرگسالان درمان اغلب غیر جراحی است. اگر جراحی مورد نیاز باشد، معمولا به صورت سرپایی انجام می‌شود، یعنی شما می‌توانید در همان روز بیمارستان را ترک کنید. جراحی به ندرت مورد نیاز است، مگر اینکه ناراحتی زیادی در اثر کیست داشته باشید.

درمان اولیه

درمان-اولیه-ورم-پشت-زانو

کیست‌های بیکر خطرناک نیستند و معمولا خودشان برطرف میشوند. در عین حال، این درمان‌ها را در خانه امتحان کنید تا درد شما را تسکین دهند و احساس راحتی داشته باشید:

• آن را سرد نگه دارید: یک بسته یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این کار باعث می‌شود که تورم برطرف شود. بستن ناحیه نیز ممکن است کمک کننده باشد.
  • تسکین درد: برای درد (و کاهش التهاب) داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن مصرف کنید.
  • به پای خود استراحت دهید: در صورت امکان، آن را بالاتر از سطح قلب نگه دارید. این کار باعث کاهش تورم می‌شود. هنگامی که راه می‌روید، از یک عصا یا واکر استفاده کنید تا فشار را از روی پای خود بردارید.

تخلیه مایع

تخلیه-مایع-در-درمان-ورم-پشت-زانو

کیست بیکر زانو معمولا در اثر مایع اضافی از قسمت قدامی زانو ایجاد می‌شود. هنگامی که هیچ فضای بیشتری برای آن مایع وجود نداشته باشد، معمولا به پشت زانو فشرده می‌شود و باعث ایجاد کیست بیکر می‌گردد. پزشک به راحتی این مایع را تحت هدایت سونوگرافی تخلیه می‌کند. پس از آسپیراسیون کیست یا مایع از قسمت قدامی زانو، به طور معمول، تسکین درد فوری و افزایش دامنه حرکت مفصل زانو مشاهده می‌شود. اگر پزشک شما قصد تخلیه زانوی شما یا بخش دیگری از بدن را داشته باشد، حتما باید این کار را تحت هدایت سونوگرافی انجام دهد تا فرآیند بدون درد باشد و نواحی مایع به صورت دقیق برداشته شوند (مایع را می‌توان به صورت نواحی تیره ای تحت سونوگرافی مشاهده کرد). انجام این کار به صورت کورکورانه (بدون هدایت سونوگرافی) تمام مایع را حذف نخواهد کرد و پزشک شما بی دلیل در همه جای زانو سوراخ خواهد زد تا سعی کند مایع را جمع آوری کند زیرا نمی‌تواند ببیند به کدام قسمت وارد شده است.

تزریق کورتون به زانو

تزریق-کورتون-در-درمان-ورم-پشت-زانو

پزشک شما ممکن است داروهای کورتیکواسترویید مانند کورتیزون را به زانو تزریق کند تا التهاب را کاهش دهد. این تزریق ممکن است درد را تسکین دهد اما همیشه از عود کیست جلوگیری نمی‌کند.

تزریق پی آر پی و سلول‌های بنیادی

پی-آر-پی-در-درمان-ورم-پشت-زانو

التهاب، پاسخ بدن به بهبودی زخم است. بعضی از پزشکان این واقعیت اساسی را فراموش نکرده‌اند. با استفاده از سه تکنیک پرولوتراپی، پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) و سلول‌های بنیادی، پزشک می‌تواند از طریق التهاب کنترل شده، علت کیست بیکر زانو (وخامت مفصل) را درمان کند. بی ثباتی در زانو،  به این دلیل رخ می‌دهد که رباط زانو شل می‌شود. این وضعیت اجازه حرکت بیش از حد را می‌دهد که باعث سایش و التهاب می‌گردد و به مفصل لق شناخته می‌شود. پرولوتراپی، پلاسمای غنی از پلاکت و درمان سلول‌های بنیادی تکنیک‌های تزریقی هستند که رباط‌های ضعیف را هدف قرار می‌دهند، آن‌ها را تقویت کرده و قدرت، ضخامت و حالت انعطاف طبیعی را به آن‌ها بازمی‌گرداند. مطالعات پزشکی اخیر در مورد هر دو روش تایید می‌کند که غضروف مفصلی و بافت منیسک با این درمان‌ها می‌توانند دوباره رشد کنند.

فیزیوتراپی-در-درمان-ورم-پشت-زانو

درمان‌های غیر جراحی معمولا زمانی موثر هستند که علت اصلی کیست برطرف شوند. به عبارت دیگر، اثر آرتروز، نقرس یا آسیب زانو باید کنترل شوند. پزشک در جلسات فیزیوتراپی ممکن است از ماساژ، پیچیدن و فشره سازی و تحریک الکتریکی برای کاهش تورم زانو استفاده کند. پزشک همچنین ممکن است از تمرینات انعطاف پذیری و تقویتی برای اندام‌های پایین تنه استفاده کند تا به بهبود تعادل عضلانی در زانو کمک کند. جلسات فیزیوتراپی گاهی اوقات شامل یونتوفورز است، که از یک جریان الکتریکی خفیف برای وارد کردن دارو‌های ضد التهابی به این ناحیه درد استفاده می‌کند. این درمان مخصوصا برای بیمارانی مفید است که نمی‌توانند تزریق را تحمل کند. اگر چه زمان لازم برای بازیابی متفاوت است، با توانبخشی غیر جراحی، کیست پشت زانو می‌تواند در عرض دو تا چهار هفته بهبود یابد. با این حال، بهبودی تا حد زیادی به بهبودی وضعیت زمینه‌ای (مشکلاتی که باعث تورم زانو می‌شوند) بستگی دارد. تا زمانی که مفصل همچنان متورم باشد، اندازه کیست کوچ می‌شود و جریان می‌یابد. اگر از تورم زانو جلوگیری شود، کیست متورم نخواهد شد.

لیزر درمانی

لیزر-در-درمان-ورم-پشت-زانو

استفاده از لیزر درمانی سرد (LLLT) در کاهش درد ناشی از کیست بیکر زانو موفق بوده است. اغلب کاهش درد می‌تواند تقریبا بلافاصله مشاهده شود. اثرات مثبت باقی می‌مانند و اگر در طول درمان تنظیمایت نیز انجام شود، ممکن است میزان درد در روزهای بعدی کاهش یابد. درمان‌ها عموما یک تا پانزده دقیقه طول می‌کشند و یک روش تکمیلی فوق العاده برای تنظیم ستون فقرات یا اندام‌ها هستند. هدف از لیزر درمانی این است که واحدهای انرژی نور اشعه لیزر مادون قرمز، به نام فوتون، را به سلول‌های آسیب دیده منتقل کند. اجماع کارشناسان این است که فوتون‌های جذب شده توسط سلول‌ها از طریق لیزر درمانی، میتوکندری را تحریک می‌کنند تا سرعت تولید ATP را افزایش دهند. این افزایش بیوشیمیایی در انرژی سلولی برای تبدیل سلول‌های زنده از یک وضعیت بیماری به حالت پایدار و سالم استفاده می‌شود.

ورزش

ورزش‌های زانو می‌توانند به تقویت و استفاده از زانو در حین حضور کیست کمک کنند.

بالا بردن پا به صورت خمیده

بالا-بردن-پا-به-صورت-خمیده

بالا بردن پا به صورت خمیده باعث تقویت داخل ران می‌شود که اغلب از بیرون ران ضعیف‌تر است و می‌تواند باعث عدم تعادل در زانو شود. برای انجام این تمرین، وزنه 1 پوندی را روی هر دو مچ پا قرار دهید و روی یک صندلی بنشینید. یکی از پاهای خود را در مقابل صاف کنید، این موقعیت برای یک دقیقه نگه دارید، سپس زانو را در زاویه 45 درجه خم کنید و آن را برای 30 ثانیه نگه دارید. پس از قرار گرفتن موقعیت خمیده، پای خود را به حالت استراحت برگردانید، پاهای خود بر روی زمین بگذارید و به مدت یک دقیقه استراحت کنید. تا چهار بار تکرار کنید و همان طور که پیشرفت می‌کنید، میزان وزنه را افزایش دهید تا تا شدت تمرین را بالا ببرید.

کشش پشت زانو

کشش-پشت-زانو

کشش پشت زانو به کشش همسترینگ، ساق و عضلات کمر علاوه بر پشت زانو، کمک می‌کند. بایستید و پاشنه یک پا را روی یک پله یا لبه در مقابل خود قرار دهید. زانوها و کمر خود را صاف نگه دارید و خم شوید تا انگشتان پا را لمس کنید یا حداقل کشش دهید تا سع کنید به آن‌ها برسید. این موقعیت را برای 20 ثانیه نگه دارید، سپس پاها را عوض کنید و تمرین را تکرار کنید.

بالا بردن پا به صورت صاف

بالا-بردن-پا-به-صورت-صاف

این تمرین به تقویت عضلات چهارسر در ارتباط با نحوه محافظت آن‌ها از مفصل زانو کمک می‌کند. این تمرین بسیار شبیه به بالا بردن پا به صورت خمیده، نیاز به استفاده از وزنه 1 پوندی مچ پا دارد. وزنه‌ها را قرار دهید و روی یک صندلی بنشینید. یک پا را روی زمین قرار دهید و دیگری را در جلوی خود یا روی صندلی دراز کنید. پا را چند اینچ از سطح بالا بیاورید، آن را صاف نگه دارید. این موقعیت را برای 10 ثانیه نگه دارید، سپس 10 ثانیه روی صندلی یا زیر پایی قرار دهید. این تمرین را تا سه دقیقه ادامه دهید، سپس روی پای دیگر تکرار کنید.

جراحی

اگر روش‌های غیر جراحی موثر واقع نشوند، ممکن است حذف کامل کیست لازم باشد. هنگامی که اطمینان حاصل شد که کیست خطرناک نیست، بسیاری از مردم به سادگی این مشکل را نادیده می‌گیرند مگر اینکه بسیار دردناک باشد. هدف جراحی حذف کیست و ترمیم حفره در پوشش مفصلی است که در آن کیست قرار دارد. متأسفانه، در حدود نیمی از موارد کیست پس از برداشتن، دوباره بروز می‌یابد یا ایجاد می‌شود. جراحان هنگام پیشنهاد عمل جراحی برای حذف کیست پشت زانو احتیاط میکنند، زیرا این کیست‌ها مستعد عود مجدد هستند. درمان اغلب دائمی است اما جلوگیری از کیست‌های بیشتر بستگی زیادی به موفقیت در درمان علت اصلی دارد. باید آگاه باشید که شانس واقعی وجود دارد که کیست شما پس از برداشته شدن دوباره بازگردد و هیچ تضمینی وجود ندارد که عمل جراحی موفقیت آمیز باشد.

سوالات رایج

برخی از سوالات رایج درباره کیست بیکر (کیست پشت زانو) عبارت اند از:

عوارض ناشی از کیست بیکر شامل لخته شدن خون در پای درگیر و همچنین پارگی کیست بیکر است که موجب تورم و درد پاها و تغییر رنگ کبود مانند در مچ پا می‌شود.

بسته به علت کیست بیکر، چشم انداز بهبودی به طور کلی بسیار خوب است. کیست‌هایی که ناشی از آرتروز مزمن هستند، می‌توانند دوباره رخ دهند.

برای جلوگیری از کیست بیکر هیچ راه پیشگیری وجود ندارد، مگر اینکه بیماری‌های زمینه‌ای آرتروز را به حداقل برسانید.