درمان شکستگی استخوان ران: طولانی ترین و محکم ترین استخوان بدن

استخوان ران یا استخوان فمور بلندترین و قوی‌ترین استخوان بدن است. در صورتی که در بزرگسالان نیروی بسیار زیادی به این استخوان وارد شود منجر به شکستگی آن خواهد شد که معمولا آسیب‌ دیدگی‌های دیگری را نیز به همراه دارد. شکستگی استخوان یک مشکل ناتوان کننده است و تا زمانی که به طور کامل بهبود نیابد باعث بروز مشکلات شدید حرکتی خواهد شد. تا چند سال اخیر رایج‌ترین روش برای درمان شکستگی استخوان فمور تراکشن بود، اما خوشبختانه روش‌های درمانی نوین از همان ابتدا استخوان شکسته را ثابت می‌کنند و بیمار می‌تواند به راحتی به کمک عصا راه برود.

فیزیوتراپی می‌تواند به شکستگی استخوان‌های مختلف بدن کمک کند اما در شکستگی استخوان فمور که از قسمت لگن تا زانو امتداد می‌یابد فیزیوتراپی اهمیت و ضرورت بیشتری خواهد یافت. از آنجایی که این استخوان قوی‌ترین استخوان بدن است باید نیروی بسیار زیادی به آن وارد شود تا دچار شکستگی گردد. معمولاً درمان شکستگی استخوان فمور و قرار دادن آن در جای اصلی خود مستلزم انجام عمل جراحی است. معمولاً درمان جراحی شامل متصل کردن استخوان‌های شکسته به یکدیگر است تا استخوان بتواند به طور کامل بهبود یابد. فرایند درمان و بهبودی فقط شامل نصب ایمپلنت و متصل کردن استخوان‌ها به یکدیگر نیست بلکه بیمار به یک برنامه جامع فیزیوتراپی نیاز دارد تا بتواند مجدد فعالیت‌های جسمانی خود را شروع کند. این برنامه درمانی باید به طور ایمن و موفقیت ‌آمیز فرآیند توانبخشی را شروع کند. شکست در فرآیند بهبود می‌تواند باعث بدتر شدن مشکل بیمار و تاخیر در توانایی حرکتی او شود.

دکتر روشندل می‌‌تواند یک برنامه واقع ‌گرایانه و قابل کنترل توانبخشی را برای شما طراحی نماید و اطلاعات کاملی را در خصوص زمان مناسب برای شروع فعالیت‌های ورزشی در اختیار شما قرار دهد. به این ترتیب به تدریج می‌توانید پس از جراحی شکستگی استخوان فمور به خوبی بهبود بیابید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره های

02166595897 و 02166595896

تماس حاصل فرمایید.

در شکستگی استخوان فمور کدام ساختارها بیشتر اسیب خواهند دید؟

استخوان فمور از قسمت لگن تا زانو امتداد می‌یابد و یک چهارم از قد افراد به ارتفاع این استخوان مربوط می‌شود. شما می‌توانید قسمت تحتانی استخوان فمور را در زانوی خود احساس کنید. قسمت فوقانی این استخوان درون عضلات لگن قرار گرفته است اما می‌توانید سر گرد استخوان را در قسمت خارجی لگن خود احساس کنید. تنه استخوان شبیه یک استوانه است که ترکیبات استخوان قسمت خارجی آن را پوشانده و بخش داخلی آن توسط بافت چربی پر شده است و هیچ گونه قدرت ساختاری دیگری در داخل آن وجود ندارد. تنه استخوان می‌‌تواند هنگام خم شدن، چرخیدن، یا زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرد با چالش شکستگی خواهد شد.

انواع شکستگی استخوان فمور

انواع شکستگی استخوان ران عبارتند از:

• نیرویی که در خلاف جهت استخوان ران قرار می‌‌گیرد و باعث ایجاد نیروی خم کننده می‌‌شود که یک طرف از استخوان را تحت فشار قرار می‌‌دهد و قسمت دیگر آن را دچار کشیدگی می‌کند. این حالت می‌‌تواند باعث شکستگی استخوان از سه قسمت و شکستگی مثلثی، یا شکستگی مورب شود.
  • نیروی چرخشی که در صورت گیر افتادن پا و ساق به ران وارد می‌شود و وزن ناشی از بالا تنه می‌تواند باعث شکستگی استخوان ران شود. در این حالت استخوان به شکل مارپیچی شکسته خواهد شد.
  • فشار قرار گرفتن استخوان به صورت عمودی باعث شکستگی اریب آن می‌شود. این نوع شکستگی در تصادفات خودرویی که زانو به داشبورد برخورد می‌کند و در پی انتقال نیروی ایجاد شده به ران، رخ می‌دهد.

علل شکستگی استخوان فمور

تصادفات ویژه تصادف با موتور سیکلت و تصادفات خودرویی شایع‌ترین علت شکستگی استخوان ران محسوب می‌شوند. در این حالت نیروی بسیار زیادی به پا وارد می‌‌شود و به همین دلیل در اکثر موارد سرنشینان موتورسیکلت یا افرادی که از ارتفاع سقوط می‌کنند دچار شکستگی ران می‌شوند. در برخی موارد شکستگی استخوان ران می‌تواند به علت پوکی استخوان یا انواع سرطان و انواع تومورهای استخوانی لگن ایجاد شود. در این حالت احتمال شکستگی استخوان بیشتر خواهد بود. معمولاً درمان استخوان ران مدت بسیار زیادی طول می‌کشد و حتی اگر به خوبی درمان شده باشد این روند حدود شش ماه به طول می‌‌انجامد.

چه کسانی بیشتر دچار این نوع شکستگی می‌شوند؟

عوامل متعددی در بروز شکستگی استخوان فمور نقش دارند. افراد زیر بیش از سایرین در معرض خطر شکستگی استخوان را قرار دارند بنابراین باید احتیاط نمایند:

• ابتلا به هر نوع سرطان متاستاز دهنده
  • رانندگی کردن در حالت مستی یا پس از مصرف مواد مخدر
  • نبستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی
  • رانندگی کردن بالاتر از سرعت مجاز
  • ابتلا به پوکی استخوان
  • فعالیت در تمرینات ورزشی تماسی و شدید

شکستگی استخوان فمور باعث بروز چه علائمی‌ می‌شود؟

درد در ناحیه ران و ناتوانی در تکان دادن پا اولین علامت شکستگی استخوان ران است. به نظرت پیش می‌آید که بیمار پس از شکستگی ران بتواند راه برود، این افراد نباید سعی کنند به زور راه بروند زیرا فاقد پایداری است و نمی‌تواند همانند پای سالم حرکت کند. معمولاً پای شکسته کوتاه‌تر از پای سالم است و کج می‌شود. در محل شکستگی استخوان تورم و التهاب ایجاد می‌شود. در صورتی که اعصاب یا جریان خون رسانی به این ناحیه مختل شده باشد بیمار نمی‌تواند پای خود را احساس کند. در صورتی که استخوان از پا بیرون آمده باشد محل زخم کاملاً قابل مشاهده خواهد بود. خونریزی داخلی در قسمت شکستگی استخوان کاملاً مشخص است و باعث افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون خواهد شد. معمولاً تا چند هفته و تا زمان بهبودی استخوان ران، در همچنان احساس می‌شود اما ثابت کردن استخوان به کمک عمل جراحی از شدت درد کم می‌کند. تورم، التهاب، و کبودی زیاد از علائمی‌ هستند که تا چند هفته طول می‌کشند.

عوارض شکستگی استخوان ران چیست؟

عوارض شکستگی استخوان ران می‌تواند زندگی بیمار را تهدید کند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌‌کنیم:

• شوکه شدن یا افت جریان خون
  • بد شکلی دائمی استخوان
  • عفونت در محل بیرون زدگی استخوان

شکستگی استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ارزیابی اولیه استخوان شکسته شامل سوال پرسیدن درباره نحوه تصادف، محل بروز درد، و توانایی تکان دادن پا است. سپس وضعیت شوکه شدن بیمار بررسی می‌‌شود. پای بیمار به لحاظ وجود زخم، داشتن حس، و خونرسانی بررسی می‌گردد. معمولاً باید قبل از رساندن بیمار به بیمارستان پای او را با آتل بست و بیمار را گرم نگه داشت و از تکان خوردن او پیشگیری کرد. در واحد اورژانس مجددا بیمار به لحاظ خونرسانی و فشار خون ارزیابی می‌شود زیرا این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد. بیمار به دقت به لحاظ وجود هرگونه آسیب دیدگی بررسی می‌‌شود این مسئله در مواردی که شدت تصادف زیاد بوده است و احتمال شکستگی و ضرب دیدگی متعدد وجود دارد اهمیت بیشتری خواهد یافت. وضعیت عروق و اعصاب پا به خوبی ارزیابی می‌‌شود و پا به کمک آتل، کیسه شن، یا تراکشن پوستی ثابت نگه داشته می‌شود. معاینه دقیق پا با دست توجه به وضعیت زانو، ساق، ران، و لگن می‌‌تواند وجود هرگونه آسیب دیدگی را نشان دهد. قبل از بیهوشی و شروع جراحی، آزمایشات روتین به منظور ارزیابی میزان خون از دست رفته و وضعیت عمومی بدن انجام می‌شود. عکسبرداری از ران به کمک اشعه ایکس بخشی از فرایند ارزیابی آسیب دیدگی استخوان فمور محسوب می‌شود. معمولاً در این نوع شکستگی انجام اسکن ام‌ آر آی یا سی تی اسکن ضروری نیست. عکسبرداری از زاویه خلفی و قدامی‌ران که شامل لگن تا زانو از ضروری می‌باشد تا پزشک بتواند از سالم بودن و عدم آسیب دیدگی و شکستگی استخوان لگن و مفصل زانو اطمینان حاصل کند. گاهی اوقات حتی در عکسبرداری و ارزیابی اولیه از این ناحیه نمی‌توان شکستگی‌های کوچک ناحیه لگن را تشخیص داد.

بهترین راه درمان شکستگی استخوان فمور چیست؟

روش‌های درمانی نوین به ثابت نگه داشتن استخوان در محل مناسب خود، امکان حرکت زود هنگام، تسکین درد، و مرخص شدن به موقع از بیمارستان کمک می‌کنند. در ادامه به برخی از روش‌های درمانی و توانبخشی شکستگی استخوان را اشاره می‌کنیم. این روشها عبارتند از:

درمان اولیه

در واحد اورژانس در صورت لزوم به بیمار سرم وریدی و خون تزریق می‌شود. محل شکستگی به کمک تراکشن ثابت می‌‌شود زیرا همیشه احتمال کوتاه شدگی پا وجود دارد. تراکشن و جا انداختن استخوان تا حد بسیار زیادی به کاهش درد کمک می‌کند. گاهی اوقات استفاده از اسپلینت بادی ضروری است زیرا می‌تواند از خونریزی در محل شکستگی پیشگیری نماید. برای کنترل درد به بیمار داروی مسکن وریدی داده می‌شود تا از میزان درد او کاسته شود. در صورتی که استخوان از پوست بیرون زده باشد باید برای پیشگیری از عفونت شدید استخوان به بیمار داروی آنتی ‌بیوتیک داده شود. تزریق واکسن کزاز نیز ضروری است. برای کنترل فشار خون و بهبود سطح آن به بیمار سرم وریدی داده می‌شود و برای کنترل میزان دفع ادرار به بیمار سوند فولی وصل می‌شود.

انجام عمل جراحی

درمان شکستگی استخوان ران

معمولاً در اکثر موارد برای درمان شکستگی استخوان ران انجام عمل جراحی ضروری است. گاهی اوقات بیمار به ایمپلنت نیاز دارد که در قسمت مرکزی استخوان قرار داده می‌شود سپس به کمک پیچ و مهره مخصوص ثابت می‌گردد. این نوع جراحی به ثابت شدن پا و تسهیل حرکت آن پس از آسیب دیدگی کمک می‌کند.

فیزیوتراپی و ورزش پس از جراحی

بیمار باید پس از عمل جراحی به منظور تسریع فرآیند بهبود از جلسات فیزیوتراپی بهره بگیرد. فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزمره، فعالیت‌های اجتماعی و کاری، و به دست آوردن هر چه سریع‌تر توانایی جسمانی او کمک کند. برنامه فیزیوتراپی در جلسات اولیه به بهبود و کاهش درد و تورم کمک می‌کند و باعث می‌‌شود فرد هنگام خوابیدن، نشستن، و ایستادن احساس بهتری داشته باشد. توانایی حرکتی اولیه و تحمل نسبی وزن در هفته اول پس از جراحی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا به بهبود بیماری کمک می‌کند. بیمار باید تا مدتی پس از جراحی از اثار و وسایل کمکی استفاده کند. پزشک وضعیت بیمار و نحوه راه رفتن او به کمک وسایل حرکتی و بدون نیاز به آنها را بررسی می‌‌کند و بهترین روش برای راه رفتن را به او یاد می‌‌دهد. پس از آنکه از میزان درد کاسته شد تخصص فیزیوتراپی بر بهبود دامنه حرکات مفصل لگن و سپس تقویت عضلات چهار سر ران، عضلات همسترینگ، و عضلات سرینی تمرکز می‌‌کند. این تمرینات می‌‌توانند به بهبود وضعیت راه رفتن و عدم نیاز به وسایل کمکی برای انجام فعالیت‌های روزمره کمک کنند. پزشک برنامه جامعی را طراحی می‌کند که شامل اهداف بلند مدت و کوتاه مدت است تا بتواند به بیمار برای بهبودی هرچه سریع‌تر کمک کند.

هفته اول تا دوم پس از جراحی

در هفته اول تا دوم، برنامه فیزیوتراپی بر کنترل درد و بهبود تدریجی دامنه حرکات ران تمرکز دارد. این طرح بر حرکات منفعل و غیر منفعل پا و آموزش نحوه راه رفتن تمرکز می‌‌کند. پزشک روش‌هایی را به بیمار آموزش می‌‌دهد که بتواند در بهترین حالت ممکن از تخت بلند شود و بنشیند، از پله‌ها بالا برود و پایین بیاید، و به سرویس بهداشتی برود.

هفته دوم تا چهارم

برنامه فیزیوتراپی پیشرفت می‌‌کند و بر تقویت عضلات اطراف مفصل لگن به کمک تمرینات ورزشی تمرکز می‌نماید. این تمرینات ورزشی بر اساس میزان تحمل بیمار طراحی می‌‌شوند تا بیمار بتواند به تدریج انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازد. پزشک تمریناتی را برای بهبود تعادل، راه رفتن، و افزایش اعتماد به نفس برای حرکت کردن به بیمار یاد می‌دهد.

برنامه فیزیوتراپی معمولاً شامل موارد زیر است:

• تمرینات ورزشی مخصوص تقویت عضلات چهار سر ران، عضلات همسترینگ، و عضلات سرینی
  • تمرینات کششی برای افزایش دامنه حرکات لگن
  • توانایی راه رفتن تا یک مسافت مشخص
  • آموزش حفظ تعادل
  • یادگیری نحوه صحیح راه رفتن
  • استفاده از دوچرخه ثابت

هفته ششم تا دوازدهم

دوران بهبود پس از جراحی حداقل ۶ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد و بیمار باید آمادگی لازم را برای این دوران داشته باشد تا بتواند مجدداً فعالیت‌های روزمره خود را شروع کند. اما از آنجایی که مکانیسم بدن افراد مختلف متفاوت است طول دوران بهبودی نیز به شرایط بیمار بستگی دارد. متخصص فیزیوتراپی در این دوران بر بهبود توانایی بیمار برای شروع فعالیت‌های روزمره از قبیل خرید کردن، انجام امور منزل، و باغبانی تمرکز می‌‌کند. فیزیوتراپی یک روش عالی برای افزایش توانایی حرکتی و رفع سفتی و خشکی عضلات است. البته بهتر است پس از بهبود زخم ایجاد شده، برنامه فیزیوتراپی شروع شود. برنامه فیزیوتراپی شامل فعالیت‌های ورزشی است تا فرآیند تقویت عضلات اطراف ران ادامه یابد. این تمرینات به بهبود تعادل بدن، انعطاف پذیری، و استقامت بدن کمک می‌کنند. آب درمانی، دوچرخه سواری، و پیاده روی از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند به افزایش سطح تناسب اندام و بهبود قدرت بدن کمک نمایند.

پس از هفته دوازدهم

تطبیق شرایط بیمار با برنامه درمان اهمیت بسیار زیادی در تسهیل دوران بهبود دارد. در صورتی که بیمار به طور کامل از برنامه فیزیوتراپی پیروی کند می‌تواند به زودی به شرایط قبل از آسیب دیدگی برگردد. در این مرحله پزشک بر برگرداندن بیمار به فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی تمرکز می‌‌کند. برنامه فیزیوتراپی بر بهبود بیمار در آینده تمرکز دارد تا بتواند به طور کامل بهبود یابد. ممکن است دوران بهبود تا شش ماه نیز طول بکشد اما فیزیوتراپی بر به دست آوردن توانایی حرکتی و قدرت عضلات و شروع هر چه سریع‌تر امور روزمره تاکید دارد.

تزریق پی آر پی

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت تزریق پلاسمای غنی از پلاکت می‌تواند به بهبود شکستگی استخوان‌های بلند و درد کمک کند. در این روش نمونه خون بیمار تهیه شده و درون دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‌شود و تحت شرایط خاص پلاسما از سایر ترکیبات خون جدا می‌‌گردد سپس به درون محل آسیب‌ دیده بدن بیمار تزریق می‌شود. پلاسما حاوی فاکتورهای رشد است که به تسریع فرآیند بهبود کمک شایانی می‌‌کند.