درمان درد شانه و آسیب کتف با چند تکنیک موثر در فیزیوتراپی و تزریق

شانه درددرد شانه بسیار شایع است. گاهی درد شانه در عرض چند هفته بدون هیچ درمان خاصی و یا تنها با استفاده از مسکن‌های ساده رفع می‌شود. اگرچه گاهی اوقات درد شانه می‌تواند مدت‌ها طول بکشد و پزشک باید تست‌ها و درمان‌های بیشتری را روی بیمار انجام دهد. چنانچه درد شدید است، یا به دنبال یک آسیب به وجود آمده یا اینکه پس از گذشت چند هفته بهتر نمی‌شود به پزشک مراجعه کنید.

درد شانه بسیار شایع است و همه سنین را درگیر می‌کند. برخی دلایل درد شانه مانند استئوآرتریت، شانه منجمد و اختلال روتاتور کاف اساسا افراد میانسال و مسن را درگیر می‌کنند. درد شانه ایجاد شده به دلیل آسیب‌های ورزشی در گروه‌های سنی پایین‌تر رایج‌تر است. اگر درد شانه شما زیاد است و در عرض چند هفته خوب نمی‌شود  و یا به خاطر یک آسیب ایجاد شده به پزشک مراجعه کنید. دکتر حمید روشندل با کمک روش‌های درمانی موثر درد پاتینا را تسکین خواهد داد. بسته به علت درد شانه، ممکن است درمان‌های بیشتری نیاز باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن های 02166595897 و 02166595896   تماس حاصل فرمایید.

مفصل شانه

در ناحیه شانه سه استخوان وجود دارد- ترقوه، تیغه شانه یا کتف(اسکاپولا) و استخوان فوقانی بازو (هومروس). اسکاپولا یک استخوان مثلثی شکل است که دو بخش مهم دارد: آکرومیون و گلنوئید. سه استخوان در ناحیه شانه بخشی از دو مفصل اصلی را تشکیل می‌دهند:

• مفصل آکرومیوکلاویکولار بین آکرومیون اسکاپولا و ترقوه
  • مفصل گلنوهومرال بین گلنوئید اسکاپولا و هومروس. همچنین تعدادی عضله ، رباط و تاندون در اطراف شانه وجود دارد. رباط‍‌ها رشته‌هایی هستند که در یک مفصل استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند. تاندون‌ها رشته‌هایی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان متصل می‌کنند.

علل درد شانه چیست؟

علل درد شانهبروشور جداگانه درد مفصل را ببینید. درد شانه یک مشکل شایع است که به دلایل متعدد بروز می‌کند. این دلایل شامل:

• شانه منجمد(شانه ی منجمد). این وضعیت گاهی کپسولیت چسبنده شانه نیز نامیده می‌شود. وضعیتی است که در آن شانه دردناک و خشک می‌شود. معمولا بدون درمان، علائم از بین می‌روند اما ممکن است 3-2 سال طول بکشد.
  • اختلالات روتاتورکاف: روتاتورکاف به گروهی از عضلات و تاندون‌ها اطلاق می‌شود اطراف مفصل شانه را احاطه کرده‌اند و به حفظ پایداری آن کمک می‌کنند. اختلالات روتاتور کاف یکی از رایج‎‌ترین علت‌های درد شانه است. اغلب بیماران با موفقیت درمان می‌شوند و به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند.
  • استئوآرتریت (آرتروز) مفصل شانه
  • آرتریت عفونی. نوعی عفونت در مفصل است.علائم شامل درد و حساسیت مفصل، درد در حین حرکت دادن مفصل و احساس ناخوشی است. آرتریت عفونی رایج نیست اما نیاز به درمان اورژانسی در بیمارستان دارد.
  • آرتروز تعدادی از مفاصل مختلف در بدن و همچنین شانه را درگیر می‌کند. مانند آرتریت روماتوئید
  • جراحت (ضربه)
    • شکستگی استخوان (شکستگی) (شکستگی شانه) مانند شکستگی قسمت فوقانی استخوان بازو (هومروس) یا شکستگی استخوان ترقوه
    • آسیب به بافت نرم مانند آسیب به رباط، تاندون یا ماهیچه اطراف مفصل شانه. می‌تواند به دلایل مختلف ایجاد شود مانند آسیب ورزشی، تصادف یا پیچ خوردن مفصل شانه به دنبال بلند کردن اجسام سنگین
    • دررفتگی شانه. بروشور جداگانه‌ای را به نام دررفتگی‌های رایج ببینید.
  • ناپایداری شانه. شانه به دلیل اینکه مفصل استخوان‌ها را کنار هم نگه نمی‌دارد ناپایدار است. اغلب هومروس از محل خود خارج می‌شود.
  • اختلالات مفصل آکرومیوکلاویکلار-برخی وضعیت‌ها(مانند آسیب شانه یا استئوآرتریت ) ممکن است مفصل آکرومیوکلاویکلار را درگیر کند. این مفصل در بالای شانه قرار گرفته است(نمودار بالا را ببینید)
  • درد ارجاع شده : در برخی موارد، درد به علت مشکل در ناحیه دیگری مانند گردن ایجاد شده است اما در شانه احساس می‌شود. بروشور جداگانه دیگری به نام درد گردن غیر اختصاصی و کشیدگی ناگهانی گردن را مطالعه کنید.
  • ورزش‌ها که ممکن است در شانه ایجاد جراحت و آسیب کنند مانند ورزش‌هایی که در آنها پرتاب کردن مکرر انجام می‌شود مثل بولینگ یا ورزش‌های تماسی مانند راگبی. ناپایداری شانه و اختلالات آکرومیوکلاویکلار اغلب کسانی را که به طور منظم ورزش می‌کنند را درگیر می‌کنند.

چه زمانی به دلیل آسیب شانه به پزشک مراجعه کنیم؟

چه یک ورزشکار مشتاق باشید و چه فردی که مدام با بلند کردن اجسام سنگین سر و کار دارد بعید است بسیاری از شما درد شانه را تجربه نکرده باشید.( با افزایش سن احتمال بروز این آسیب افزایش می‌یابد). اما سوال این است که چه موقع به خاطر درد به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنیم؟ در اینجا به چند نشانه که نشان می‌دهد چه زمانی با پزشک ملاقات کنیم اشاره شده است:

تورم و قرمزی

علائم فیزیکی مانند درد می‌تواند نشانه زمان مراجعه به پزشک باشد.(بسته به شدت درد و اینکه آیا درد ناشی از یک صدمه است یا خیر توجه فوری باید در اولویت قرار گیرد). چنانچه مفصل شانه شما ورم کرده است یا در تماس مستقیم آن احساس گرمی می‌کنید به ویژه اگر مدت زمان طولانی است که این علائم را دارید حتما به متخصص مراجعه کنید.

زمانی‌که درمان‌های خانگی تاثیری ندارند

زمانی که شما در نقطه‌ای از بدن خود مانند شانه احساس درد می‌کنید احتمالا اولین کاری که انجام می‌دهید امتحان کردن درمان‌های خانگی است. اینکار به فروکش کردن علائم کمک می‌کند. اما اگر مصرف مسکن‌های بدون نسخه، یک چرت طولانی مناسب و استفاده از کمپرس‌های گرم و سرد تاثیر نداشت(یا یک تسکین موقت ایجاد کرد) بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد در بلند کردن اجسام

تعداد بسیاری از دردهای ناشی از صدمه در شانه می‌توانند به آسیب به روتاتور کاف مرتبط باشند.به همین دلیل است که یک راه مطمئن برای تعیین اینکه آیا درد نیاز به مراقبت پزشکی دارد یا خیر این است که بازوی خود را تا بالای سر خود بلند کنید. چنانچه این حرکت یا هر فعالیت روزانه‌ای مانند لباس پوشیدن در صبح میزان درد را افزایش می‌دهد یا احساس پارگی یا کشیدگی در شانه خود دارید این حالت نیاز به درمان دارد.(با مشاهده اولین علائم درد به پزشک مراجعه کنید نیازی به بررسی بیشتر توسط خودتان وجود ندارد چراکه ممکن است اوضاع را بدتر کنید).

علائم طولانی

تعدادی از وضعیت‌های موقتی قابل درمان در منزل ممکن است یک تا دو روز طول بکشد و سپس فروکش کند. اگر چنانچه درد شانه شما بیش از چند روز یا حتی چند هفته طول کشید بدون توجه به میزان درد ممکن است  این درد نتیجه بیماری‌های مزمنی مانند استئوآرتریت، التهاب تاندون یا تاندونیت یا بورسیت باشد. اگر علائم خفیفی را تجربه می‌کنید که بیش از یک هفته طول کشیده است با یک پزشک مشکل را در میان بگذارید.

آیا برای بررسی درد شانه هیچ آزمایشی وجود دارد؟

آزمایشپزشک ممکن است آزمایشاتی را پیشنهاد کند که نوع آنها به نتایج معاینه اولیه برای مشخص کردن محتمل‎‌ترین علت درد شانه بستگی خواهند داشت. تست‌ها شامل:

• آزمایش خون برای مشخص کردن  اینکه آیا شما یک آرتروز زمینه‌ای مانند روماتوئید آرتریت دارید یا خیر آزمایش خون انجام می‌شود. برای مشخص کردن اینکه آیا شما یک مشکل استخوانی یا مفصلی دارید یا خیر عکسبرداری اشعه ایکس ممکن است نیاز باشد.
  • یک اسکن اولتراسوند :برای ارزیابی اینکه آیا مشکلی در بافت نرم شانه وجود دارد یا خیر ممکن است اسکن اولتراسوند نیاز باشد.
  • ارجاع: ممکن است برای بررسی بیشتر مانند اسکن MRI  نیاز  به ارجاع بیمار باشد. پزشکان متخصصی که ممکن است به آنها ارجاع داده شوید  شامل:

درمان درد شانه چیست؟

درمان‌های درد شانه به شرح زیر هستند:

درمان ابتدایی درد شانه

درمان ابتدایی درد شانهدرمان ابتدایی درد شانه شامل مصرف داروهای ساده ضد درد مانند ایبوپروفن یا پاراستامول است. پک‌های یخ نیز می‌توانند برای کاهش درد مورد استفاده قرار گیرند. از فعالیت‌هایی که ممکن است درد بیشتری در شانه شما ایجاد کند مانند بلند کردن و حمل اجسام سنگین پرهیز کنید.

تزریق کورتیزون

تزریق کورتیزونچنانچه درد تشدید شده یا بیش از یک یا دو هفته طول بکشد تزریق کورتیزون به داخل کیسه‌ای مفصلی احاطه کننده تاندون‌های روتاتور کاف می‌توانند چاره‌ساز باشد. در طول 6 هفته، این رژیم غیرجراحی در 90 درصد موارد درد را تسکین می‌دهد. استفاده زیاد از کورتیزون می‌تواند باعث صدمه دیدن تاندون‌ها شود بنابراین اگر در دو یا سه بار تزریق (با فاصله حداقل سه ماه)درد بهبود پیدا نکرد از گزینه جراحی استفاده کنید.

فیزیوتراپی چه نقشی در درمان درد شانه دارد؟

فیزیوتراپیچنانچه پزشک فیزیوتراپی را توصیه ‌کند، تراپیست یا درمانگر قدرت و دامنه حرکت شانه را بررسی  و توانایی‌های عملکردی آن(مانند توانایی بالا بردن دست و رساندن آن به پشت کمر) را چک خواهد کرد. سپس بر اساس خواست شما و نتیجه بررسی‌‌ها و معاینات یک طرح درمانی فردی برای تسکین درد و بازگرداندن قدرت حرکت شما ارائه خواهد داد. فیزیوتراپی برای درمان درد شانه شامل: کشش، قوی کردن، به حرکت درآوردن یا پایدار کردن مفصل است. گرما، یخ، ماساژ(ماساژ)، طب سوزنی، اولتراسوند، تحریک الکتریکی یا تیپینگ ورزشکاری نیز ممکن است بخشی از برنامه فیزیوتراپی شما باشد. پزشک ممکن توصیه‌هایی درباره تصحیح فعالیت و ارگونومی محل کار ارائه کند. همچنین پزشک با کمک بیمار یک برنامه ورزش در خانه را تهیه می‌کند که به فرد کمک می‌کند تا کیفیت زندگی خود را خارج از جلسات درمانی حفظ کند.

بیماران درگیر با درد شانه چه زمانی از فیزیوتراپی بهره می‌برند؟

بسته به میزان درد شانه و پیشینه پزشکی خاص بیمار فیزیوتراپی ممکن است یک شیوه غیرجراحی موثر در درمان باشد. برای مسائلی چون گیرافتادگی شانه ، پارگی‌های کوچک روتاتورکاف و استئوآرتریت خفیف تا متوسط مطالعات نشان داده‌اند که فیزیوتراپی کیفیت زندگی را بهتر می‌کند و حتی در برخی موارد نیاز به عمل جراحی از بین می‌رود.

آیا فیزیوتراپی به توانبخشی پس از جراحی کمک می‌کند؟

حتی اگر بیمار و پزشک وی جراحی را بهترین گزینه برای درمان بدانند  با این وجود فیزیوتراپی هنوز هم بخش ضروری مسیر درمانی در قبل و بعد از جراحی است.

• فرد ممکن است توسط پزشک قبل از جراحی به دلایل متعددی برای فیزیوتراپی فرستاده شود. اهداف فیزیوتراپی پیش از جراحی شامل توانمندسازی، آموزش و ایجاد یک برنامه ورزش در خانه می‌شود.به این مرحله “pre-hab” یا پیش بازپروری گفته می‌شود.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که بسیار زیادی از بیماران که با یک پزشک در جلسات پیش توانبخشی شرکت می‌کنند پس از جراحی سریعتر بهبود پیدا می‌کنند و پس از آن به درمان‌های ویژه کمتری نیاز دارند. هرچه پیش از عمل جراحی قوی‌تر و آموزش‌دیده‌تر باشید پس از جراحی نیز قوی‌تر و مطمئن‌تر خواهید بود.
  • به علاوه پس از هر نوع جراحی شانه اعم از عمل آرتروسکوپی، ترمیم روتاتورکاف یا جایگزینی جزئی یا کامل مفصل، فرد باید به منظور کمک به بازگشت نیروی سابق و انعطاف‌پذیری، افزایش سطح برنامه ورزش در خانه و بازگشت به شغل سابق، خانواده و فعالیت‌های سرگرمی  برای یک دوره کوتاه تحت نظر فیزیوتراپیست باشد.

تقریبا همه بیمه‌ها فیزیوتراپی سرپایی را پوشش می‌دهند اما بهتر است پیش از اقدام به فیزیوتراپی از این بابت مطمئن شوید. به علاوه شما نیاز به نسخه پزشک دارید. این پزشک می‌تواند یک جراح ارتوپد، یک ارائه دهنده مراقبت اولیه یا یک پزشک طب فیزیکی و توانبخشی باشد.

درمان Prp

درمان Prpتزریق پلاسمای غنی از پلاکت(PRP)  شامل استفاده از پلاکت‌های خون بیمار است. این پلاکت‌ها از خون جدا شده، رسوب داده می‌شوند و مجددا داخل تاندون‌های درگیر تزریق می‌شوند. پلاکت‌ها غنی از فاکتورهای رشد هستند و به ترمیم زخم کمک می‌کنند. چون در این تکنیک از سلول‌های خود فرد بیمار استفاده می‌شود PRP روش ایمنی در نظر گرفته می‌شود. یک بار تزریق PRP   بهبود چشمگیر درد و عملکرد را در 12 هفته پیگیری نشان داد.اگرچه برای اثبات قطعی تاثیرات آن تحقیقات بیشتری نیاز است انجام شود.

تزریق اوزون

تزریق اوزوناین روش اوزون درمانی نامیده می‌شود زیرا از تزریق موضعی اوزون برای بازسازی بافت جدید در نواحی آسیب دیده استفاده می‌کند. بیش از هفتاد سال است که اوزون در پزشکی استفاده می‌شود. اتم‌های اکسیژن معمولا به صورت دوتایی ترکیب میشوند زیرا این حالت از بقیه حالات پایدارتر است. نسبت به مواد دیگر ایجاد شده در طبیعت اتم سوم اکسیژن در اوزون به این ماده قدرت ترمیم کنندگی بسیار بیشتری می‌دهد. اوزون درمانی از قدرت اکسیژن برای تحریک بدن به ترمیم خود استفاده می‌کند. این نوع درمان برای درمان همه اشکال دردهای عضلانی-اسکلتی، درد مفصل شامل درد مزمن کمر و گردن ، آرتروز لگن و زانو، دیسک دژنره شده، التهاب فاشیای کف پایی و آسیب روتاتور کاف استفاده می‌شود.

ورزش‌های درد شانه

اگر از درد شانه رنج می‌برید ورزش‌های کششی ساده می‌تواند در خانه به شما کمک کند.

کششی بالای سر

کششی بالای سربه پشت بخوابید و بازوها را در طرفین باز کنید. بازوی خود را مستقیم در هوا و بالای سر خود بالا ببرید. آرنج یک دست را با دست دیگر بگیرید و به آرامی به سمت سر خود فشار دهید. شما می‌توانید این تمرین را ایستاده نیز انجام دهید.

رساندن دست به سمت دیگر بدن

رساندن دست به سمت دیگر بدنبایستید و بازوی خود را باز کنید تا زمانی‌که بازو کمی زیر بلندی شانه قرار بگیرد آنگاه آن را از جلوی بدن خود عبور دهید. در همین حین که بازو از جلوی بدن حرکت می‌کند آرنج خود را با بازوی دیگر بگیرید و فشار ملایمی را برای کشیدن شانه وارد کنید.

نرمش کششی با حوله

نرمش کششی با حولهیک حوله را روی شانه سالم خود از پشت بیاندازید و پایین آن را با دست شانه دردناک خود از پشت بگیرید. به آرامی حوله را  با دست سالم خود به سمت بالا بکشید.

پیامد یا پیش‌ آگهی مشکل چیست؟

پیامد مشکل بستگی به علت زمینه‌ای دارد. درد شانه ممکن است تا چند هفته یا چند سال یا در طول زندگی وجود داشته باشد. اگرچه چنانچه علت درد شانه شما تشخیص داده شود و زود درمان شود درد شانه رفع یا تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.