درمان انگشت چکشی پا ناشی ازعوامل وراثتی و ساختاری با حرکات اصلاحی

انگشت چکشی

انگشت چکشی پا، انحراف و از دست دادن شکل طبیعی انگشتان پا است که باعث می‌شود انگشتان پا به جای اینکه مسطح قرار بگیرند، رو به پایین خم شده یا پیچ بخورند. این انحراف معمولا به خاطر عدم توازن بین تاندون‌های بالایی و تاندون‌های پایینی انگشتان است. انگشت چکشی می‌تواند نرم یا سفت باشد و ممکن است هر انگشتی از پایتان را تحت تاثیر قرار دهد. بیش‌ترین موارد انگشت چکشی که گزارش شده‌اند مربوط به انگشت سوم یا دوم است.
در مقایسه با مردان، زنان احتمال بیش‌تری دارد که دچار انگشت چکشی شوند؛ دلیل آن اغلب به خاطر نوع کفشی است که می‌پوشند. انگشت چکشی با گذشت زمان بدتر می‌شود، بنابراین لازم است که درمان‌های پزشکی لازم صورت گیرند وقتی که هنوز در اوایل شکل‌گیری است. انگشت چکشی می‌تواند به مشکلی جدی تبدیل شود؛ این مساله به ویژه در مورد افراد دیابتی صادق است.

راه رفتن پس از جراحی انگشت چکشی اساسا به روشی که جراح برای بهبود انگشت انتخاب کرده و تکنیک‌هایی که برای تثبیت انگشتان هنگام خم کردن به کار برده است، بستگی دارد. همچنین توانایی حرکت کردن به این بستگی دارد که عملیات روی چه انگشتی انجام شده باشد. در کل، چهارمین و پنجمین انگشت امکان بازگشت پا به درون کفش سریع‌تر خواهد بود، چون این انگشت‌ها در راه رفتن مورد نیاز نیستند. انگشت دوم شایع‌ترین انگشتی است که از دچار انحراف می‌شود، مشکلات جدی‌تری را به دنبال دارد و کار جراحی بیش‌تری هم می‌طلبد. گاهی ممکن است بیمار انحراف شست پایش را هم در همین جراحی درست کند، و این مساله تعیین می‌کند که آیا می‌توانید راه بروید یا نه.

دکتر حمید روشندل متخصص ارتوپد یکی از بهترین متخصصان درزمینه دردهای مفصلی ، درمان و انواع شکستگی و انگشت چکشی پا میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

02166595897 و 02166595896

انواع و دلایل ایجاد انگشت چکشی

انواع پا چکشی

به طور کلی دو نوع انگشت چکشی وجود دارد: نرم و سفت. اگر انگشت هنوز هم می‌تواند در قسمت مفصل تحرک داشته باشد، به عنوان انگشت چکشی پا نرم در نظر گرفته می‌شود. این شکل از انگشت چکشی در مراحل اولیه شکل گیری قرار دارد. اگر بدون درمان رها شود، انگشت چکشی نرم می‌تواند به نوع سخت آن تبدیل شود، به این معنی که آن انگشت دیگر نمی‌تواند تحرک داشته باشد. این نوع از انگشت چکشی معمولا برای بهبودی نیاز به جراحی دارند.
انگشت چکشی بر اثر وجود عدم توازن در عضلات انگشتان ایجاد می‌شود. این عدم توازن در کل باعث افزایش فشار روی تاندون‌ها و مفاصل می‌شود، در نتیجه انگشت چکشی ایجاد می‌شود. با اینکه پوشیدن کفش نامناسب اصلی‌ترین دلیل ایجاد انگشت چکشی است، دلایل دیگری هم وجود دارند از قبیل:

• وراثت
  • آسیب‌دیدگی
  • آرتروز
  • دیگر بیماری‌های پا (همچون انحراف شست پا)

اگر برایتان سوال است که چه کاری می‌توانید برای انگشتان خمیده‌ و دردناک انجام دهید (مشکلی در پا به نام انگشت چکشی)، می‌توانید با درست استفاده کردن از پاهایتان شروع کنید. درمان برای کاهش درد انگشت چکشی می‌تواند از خانه شروع شود، اما برای حل مشکل به طور کامل، ممکن است نیاز باشد به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به دنبال درمان انگشت چکشی برویم؟

انگشت چکشی پا

بیماران با دلایل متداولی به دنبال راه درمان مشکلات انگشتان پا می‌روند:

• درد انگشت در ناجیه مفص
  • ضخیم بودن پینه انگشت
  • ایجاد مشکل در راه رفتن/فعالیت‌ها
  • مشکل در پوشیدن کفش
  • بدتر شدن انحراف انگشتان پا
  • درد در سینه پا
  • ظاهری ناخوشایند

شدت ناهنجاری انگشتان پا (فشردگی) در درجه‌های مختلفی از ملایم تا شدید صورت می‌گیرد. می‌تواند همراه با انحراف شست پا ظاهر شود و به ناهنجاری و انحراف شدید پا منجر شود. در موارد پیش‌رفته انگشت ممکن است در بالای پا قرار گیرد. با توجه به سلامت عمومی بدن شما، علائم و میزان شدت انگشت چکشی، این بیماری ممکن است به صورت غیرجراحی و/یا با جراحی درمان شود.

درمان‌های غیرجراحی برای انگشت چکشی

درمان انگشت چکشی

در بسیاری از موارد، انگشت چکشی می‌تواند بدون جراحی درمان شود البته اگر در مراحل اولیه بیماری باشد، هنگامی که انگشت از شکل افتاده هنوز نرم است. به همین دلیل، مهم است که از همان اوایل بروز علائم انگشت چکشی، به فکر درمان آن باشد تا به بهترین نتیجه دست یابید. از آنجا که انگشت چکشی وضعیتی جلو‌رونده دارد و با گذشت زمان بدتر می‌شود، هر چه زودتر درمان را شروع کنید، بهتر خواهد بود.
بیماران می‌توانند درمان‌های ساده‌ای انجام دهند همچون:

• پوشیدن کفش مناسب
  • استفاده از کفی قوس‌دار
  • پوشیدن کفش‌هایی که نوک آن پهن باشد
  • تغییر در فعالیت‌های فیزیکی
  • استفاده از کفش‌های نرم
  • مراقبت‌ از پینه‌های پا

درمان‌های غیرجراحی

درمان‌های غیرجراحی عبارت‌ اند از:

داروهای ضدالتهاب

داروهای ضد التهاب

تجویز داروهای قوی برای کاهش درد و التهاب. داروهای ضدالتهاب (NSAID) درد را کنترل می‌کنند. این داروها همچنین به جلوگیری از بروز التهاب‌های دردناک و شکستگی مفاصل هم کمک می‌کنند. این بهترین انتخاب برای درمان افرادی است که مبتلا به آرتروز هستند، چون داروهایی موثر و غیرآرامبخش‌ اند. داروهای NASID هم به صورت خوراکی و هم موضعی موجود اند. انتخاب‌های مختلفی وجود دارد همچون آسپیرین، ایبوپروفن(ادویل، موترین، میدول، نورفن)، ناپروکسن سدیم و ناپروکسین (آلیو).

فیزیوتراپی انگشت چکشی

بسیاری از مردم نمی‌دانند که فیزیوتراپی می‌تواند به انگشت چکشی کمک کند. با استفاده از تکنیک‌های دستی و تمریناتی که پزشک به شما می‌دهد، می‌توانید به فعالیت‌ و کارهای روزمره‌تان برگردید. پزشک از روش‌های مختلفی برای کمک به انگشت چکشی پای شما استفاده می‌کند، روش‌هایی همچون Kinesto Taping و لیزر سرد ML830 برای تسکین طولانی مدت درد. تکنیک‌های التراسوند ویژه‌ای هم می‌توانند التهاب را کاهش دهند.

ارتوپدی مرسوم پا

ارتوپدی پا چکشی

علاوه بر تمرینات کششی و تقویتی، وسایل ارتزی هم می‌توانند از طریق جابه‌جا کردن پا و انگشتان به هنگام پوشیدن کفش، به درست شدن ماهیچه‌هایی که از توازن خارج شده‌اند کمک کنند (و از بروز انحراف‌های بعدی در ماهیچه‌ها جلوگیری کنند). کفش‌های طبی به شیوه‌ای بیومکانیکی با ویژگی‌هایی منحصر به فرد طراحی می‌شوند که در کفش‌های معمولی پیدا نمی‌شوند. ساختار ابتکاری این کفش‌ها در کنار کفی‌های طبی به میلیون‌ها نفر در بهبود تحرک، افزایش راحتی پاشنه و انگشتان پا، و کاهش فشار روی پا کمک می‌کنند.

اسپلینت‌ یا پد انگشت پا

پد انگشت پا

پدهای ویژه‌ای می‌توانند از فشار و درد در کفش جلوگیری کنند. اسپلینت انگشتی و فاصله دهنده انگشت، انگشت‌ها را تراز کرده و از درد و فشار روی آن می‌کاهد یا مانع پیش‌روی انگشت چکشی می‌شود.

تزریقات

درمان انگشت چکشی پا

تزریق کورتیزون داروهایی ضدالتهاب و قوی برای کاهش درد هستند که ورم ناحیه انگشتان پا را هم کاهش می‌دهند. این تزریقات تنها علائم بیماری را بهبود می‌بخشند و در برخی موارد باید از آن با احتیاط (و کم) استفاده کرد، چون می‌توانند باعث ضعیف شدن رباط‌های نگهدارنده در انگشتان شوند. این داروی استروئیدی را می‌توان به صورت مستقیم در بافت‌های متورم اطراف مفاصل آسیب دیده تزریق کرد. این درمان، درد و التهاب ناشی از انگشت چکشی را کاهش می‌دهد.
جراحی انگشت چکشی (کوتاه کردن انگشت، قطع، تقویت انگشت )
می‌توان با جراحی انگشت‌های پا را دوباره هم تراز کرد. حتی می‌توان آن‌ها را کوتاه‌تر کرد. خبر خوب این است که انگشتان قابل بهبود هستند. جراحی انگشتان پا اغلب با عنوان کوتاه‌ کردن انگشت، قطع انگشت و تقویت انگشت شناخته می‌شود. با توجه به میزان جدی بودن فرایند و اندازه انگشت مورد نظر، چندین روش مختلف برای بهبود انگشت چکشی با جراحی وجود دارد. به طور کلی، جراحی شامل برداشتن بخشی از استخوان در ناحیه مفصل فشرده شده، جهت همتراز کردن انگشتان است. گزینه‌های جراحی برای انگشت چکشی شامل موارد زیر می‌شوند:

• انتقال تاندون
  • برش مفصل
  • جوش دادن
  • قطع انگشت

بازیابی

پس از جراحی، پای بسیاری از افراد تورم خواهند داشت که ممکن است تا یک سال ادامه داشته باشد. ممکن است لازم باشد کفش ویژه‌ای بپوشید یا از گذاشتن کفی در کفش استفاده کنید که از انگشتان پس از فرایند جراحی حمایت کند.

• فرد تا چند هفته نباید روی پایش وزن بیاندازد. بالا گرفتن پا روند بهبودی را تسریع می‌بخشد و درد را کاهش می‌دهد.
  • وقتی که انگشت در حال بهبود است، راه رفتن ممکن است سخت و دردناک باشد، بنابراین ممکن است تا چند هفته نیاز به عصا یا عصای زیر بغل داشته باشید.
  • چند هفته پس از جراحی، پزشک تمامی بخیه‌ها و پین‌ها را برمی‌دارد. محل برش جراحی احتمالا جای زخمی ایجاد شود.
  • انجام تمرینات برای تقویت ماهیچه‌های انگشت و پا به بهبودی انگشت کمک می‌کند. این تمرینات همچنین از بازگشت دوباره انگشت چکشی هم جلوگیری می‌کنند.

فردی که سابقه انگشت چکشی داشته است، حتی پس از جراحی هم در معرض خطر ایجاد دوباره آن قرار دارد، بنابراین باید کفش‌هایی مناسب بپوشید و برای محافظت از مفاصل توصیه‌های پزشک را رعایت کنید.

پیشگیری

برای پیشگیری از انگشت چکشی هیچ وقت به انگشتان در کفش فشار نیاورید، چون باعث می‌شود انگشتان به صورتی غیرطبیعی خم شوند. تاندون‌های این بخش ممکن است سفت شوند، و در نتیجه خمیدگی دائمی و چنگال مانند را در انگشت به جای بگذارند. همیشه از کفش‌هایی نرم و جادار استفاده کنید که به سهولت تمامی انگشتان شما در آن قرار بگیرند.
انجام حرکات کششی در انگشتان پا هم کمک می‌کند تا تاندون‌های انگشت‌ها راحت باشند و از ایجاد انگشت چکشی جلوگیری شود. با دست، انگشت‌ها را صاف کرده و بکشید یا سعی کنید با انگشتان پایتان اشیائی چیزی را از زمین بلند کنید. نشستن روی یک پتو و گرفتن لبه‌های آن با انگشت پا هم پایتان را ریلکس می‌کند.

انجام تمرینات برای انگشت چکشی

توصیه می‌شود برای تقویت انگشتان و جلوگیری از ایجاد مشکلات در پا، تمرینات ساده پایین را انجام دهید.

بلند کردن، قائم به سمت زمین و خم کردن انگشتان

ورزش پا چکشی

هر حالت را پنج ثانیه نگه دارید و این تمرین را ده بار تکرار کنید. این تمرین به ویژه به افراد مبتلا به انگشت چکشی یا انگشت چنگالی توصیه می‌شود.

فشار دادن انگشت

پا چکشی

شیء کوچک و استوانه‌ای شکل را بین انگشتان پا قرار دهید و به مدت پنج ثانیه انگشت‌ها را به داخل فشار دهید. این کار را 10 بار تکرار کنید. این تمرین برای افراد مبتلا به انگشت چکشی و انگشت چنگالی توصیه می‌شود.

کشیدن شست‌های پا

کشیدن شست پا

کش ضخیمی را دور شست هر دو پا قرار دهید و آن‌ها را در جهت انگشت‌های کوچک‌تر از هم دور کنید. 5 ثانیه در این حالت نگه دارید و این حرکت را 10 بار تکرار کنید. این تمرین برای افرادی که انحراف شست یا انگشت چنگالی دارند توصیه می‌شود.

کشیدن انگشتان

کشیدن انگشت پا

کش ضخیمی را اطراف تمامی انگشتان‌تان قرار داده و انگشت‌ها را از هم دور کنید. این وضعیت را پنج ثانیه نگه دارید و 10 بار این حرکت را تکرار کنید. این تمرین برای افرادی که انحراف شست، انگشت چکشی یا انگشت چنگالی دارند مناسب است.

غلتاندن توپ گلف

به مدت دو دقیقه توپ گلفی را زیر سینه پا غلت دهید. این کار ماساژی بسیار خوب برای کف پا است و به افرادی که خارپاشنه، درد قوس کف پا یا انگشت چنگالی دارند توصیه می‌شود.

جمع کردن حوله

حوله کوچکی را روی زمین پهن کرده و آن را با انگشتان پا به سمت خود جمع کنید. شما می‌توانید با گذاشتن وزنه‌ای روی بخش انتهایی حوله، مقدار مقاومت آن را افزایش دهید. ریلکس کنید و این تمرین را پنج بار تکرار کنید. این تمرین برای افرادی که انگشت چکشی، انگشت چنگالی و درد سینه پا دارند توصیه می‌شود.

برداشتن تیله

20 تیله روی زمین قرار دهید. در هر بار یک تیله را برداشته و آن را درون ظرفی بگذارید. این تمرین را تکرار کنید تا زمانی که تمامی 20 تیله را در ظرف می‌اندازید. این تمرین به افرادی که درد سینه پا، انگشت چکشی، و انگشت چنگالی دارند توصیه می‌شود.

پیاده‌روی روی شن

پیاده روی روی شن

کفش‌هایتان را درآورید و روی شن‌های کنار ساحل راه بروید. این کار نه تنها پایتان را ماساژ می‌دهد، بلکه انگشتان پا را تقویت می‌کند و برای وضعیت کلی پاهایتان هم خوب است.