تزریق ژل به زانو: هیالورونیک اسید برای کاهش درد و التهاب غضروف

تزریق-ژل-به-زانو

اسید هیالورونیک (HA) مولکولی طبیعی است که معمولاً در غضروف سالم وجود دارد. هنگام تزریق، این مادهٔ شبه ژل می‌تواند به بهبود تحرک، کاهش درد و روان شدن مفاصل کمک نماید. تزریقات تحت هدایت تصویر انجام می‌شود تا اطمینان حاصل گردد که محلول دقیقاً به محل مورد نظر وارد می‌شود. پزشکان از تزریق اسید هیالورونیک برای درمان درد و استئو آرتریت مفاصل استفاده می‌کنند. اکثر بیماران بین دو تا سه ماه پس از تزریق کاهش درد و ناراحتی را احساس می‌کنند. با این حال، برخی از بیماران پس از چند هفته بهبود در مفاصل خود را گزارش کرده‌اند.

ویسکوز ساپلمنتیشن (تزریق اسید هیالورونیک) را می‌توان به عنوان یک درمان اضافی یا روشی جداگانه مطابق با تمایل فرد مبتلا به استئوآرتریت توصیه کرد. اسید هیالورونیک به طور کلی به خوبی تحمل می‌شود و ممکن است برای جلوگیری از مصرف طولانی مدت داروهای ضد التهاب مفید واقع گردد. تزریق ژل به زانو ارزش امتحان کردن را دارد اگر درمان‌های دیگر مانند ورزش، فیزیوتراپی، داروهای ضد درد، ضد التهاب یا استروئیدها بی اثر باشند. عوارض جانبی تزریق اسید هیالورونیک، مانند ناراحتی یا تورم، حداقل است و این روش مطمئناً قبل از انتخاب گزینه‌های تهاجمی مانند جراحی می‌تواند مد نظر قرار گیرد. مشاوره با یک متخصص ارتوپد بهترین مسیر برای بهبود و بازگشت به فعالیت‌های معمول را مشخص خواهد کرد.

دکتر حمید روشندل برای درمان دردهای اسکلتی عضلانی از جدیدترین روش‌های پزشکی از جمله تزریق ژل بهره می‌گیرند. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره‌های 02166595897 و 02166595896   تماس حاصل فرمایید.

اسید هیالورونیک چیست؟

هیالورونان یا اسید هیالورونیک، یک ماده طبیعی است که در بسیاری از بافتها در سراسر بدن انسان وجود دارد. هیالورونان جزء کلیدی مایع سینوویال، مایع غنی از مواد مغذی و چسبناک است که وظیفهٔ روانکاری و تغذیه یمفاصل و همچنین جذب شوک را بر عهده دارد. تزریق اسید هیالورونیک شامل مجموعه‌ای از تزریقات به طور مستقیم به مفصل آسیب دیده به منظور درمان اختلالات مفصلی مانند استئوآرتریت به شیوه‌ای غیر جراحی است. تزریقات حفاظتی مفصل نه تنها به عنوان یک مکمل غذایی مؤثر عمل می‌کنند، بلکه باعث کاهش التهاب می‌شوند و مایع مفصلی را احیا می‌کنند.

این روش چه مزایایی دارد؟

مزایای-تزریق-ژل-به-زانو

برخی از محاسن تزریق ژل به غضروف زانو عبارتند از:

• اسید هیالورونیک می‌تواند در برخی از بیماران 6 ماه یا بیشتر موجب کاهش علائم شود.
  • تخلیه مایعات از مفاصل (انجام شده در این روش) همچنین می‌تواند درد و تورم را کاهش دهد.
  • با تزریق اسید هیالورونیک می‌توانید نیاز به جراحی مفصل را به تعویق اندازید.

چه افرادی باید تزریق اسید هالورونیک را انجام دهند؟

تزریق هیالورونان برای درمان آرتروز زانو روشی تأیید شده است. در برخی از کشورها تزریق هیالورونان به مدت چندین دهه به بسیاری از مفاصل دیگر نیز انجام شده است. آرتروز به سه نوع اساسی تقسیم می‌شود: استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و آرتریت پست تروماتیک. استئوآرتریت شایع‌ترین نوع تشخیص داده شدهٔ آرتروز است. این بیماری به طور معمول در طول زندگی به آرامی شروع می‌شود و بر بیماران میانسال و بزرگ‌تر تأثیر می‌گذارد. با این حال، در مراحل اولیه می‌تواند بر جوانان نیز تأثیر بگذارد، به ویژه کسانی که از سنین پایین از لحاظ ورزشی فعال هستند. شایع‌ترین علائم استئوآرتریت عبارتند از:

• سفتی و درد در مفاصل
  • سفتی که با حرکت مفاصل از بین می‌رود.
  • درد پس از فعالیت یا در پایان روز

آرتریت روماتوئید یک نوع بیماری خود ایمنی است که در طی آن سیستم ایمنی بدن به غضروف مفصلی در بسیاری از مناطق بدن حمله می‌کند. این اتفاق می‌تواند به مفصل‌ها آسیب برساند و منجر به بروز علائمی مانند درد، خستگی، تورم و قرمزی یا گرم شدن مفاصل شود. آرتریت پست تروماتیک یک نوع از آرتریت است که پس از آسیب فیزیکی به مفصل ایجاد می‌شود. این آسیب ممکن است به علت آسیب‌های ورزشی، تصادف ماشین و یا تعداد دیگری از آسیب‌های فیزیکی باشد. وقتی آسیب به غضروف یا استخوان مفصل آسیب می‌رساند، مکانیک مفصل می‌تواند تغییر کند و یا منجر به تشدید فرآیند طبیعی دژنراسیون در طول زمان شود.

چندین جلسه تزریق ژل نیاز است؟

تزریق ژل اسید هیالورونیک ویسکوز ساپلمنتیسننیز نامیده می‌شود. این روش شامل تزریق هیالورونان، که یک مایع ژل مانند ضخیم است، به طور مستقیم به مفصل زانو می‌باشد. این درمان معمولاً یک سری از سه تا پنج تزریق، هر کدام به مدت فواصل یک یا دو هفته‌ای از یکدیگر هستند و به راحتی در دفتر پزشک انجام می‌شوند. به دلیل خطر کم عوارض جانبی و چند عارضه که قبلاً ذکر شده‌اند، این تزریق‌ها بسیار ایمن هستند. بیمار ممکن است تصمیم بگیرد که سری تزریق را تکرار کند و در صورتی که این کار انجام شود، بعضی از بیماران تصمیم می‌گیرند که تزریق ژل داخل زانو را هر 6 تا 12 ماه انجام دهند تا حداکثر تأثیر ایجاد گردد. با این حال، برای بعضی از بیماران، نتایج حاصل از تنها یک سری تزریق اسید هیالورونیک می‌تواند برای سال‌ها دوام داشته باشد. نشان داده شده است تزریق هیالورونان برای بیماران مبتلا به آرتروز زانوی ملایم و متوسط مؤثر است. با این حال، حتی در بیماران مبتلا به آرتروز شدیدتر، این تزریق‌ها در کاهش درد و بهبود عملکرد مفید هستند. به طور معمول، چندین هفته پس از تزریق، متوجه کاهش تورم یا درد می‌شوید. شروع تاثیرات معمولاً آهسته و تدریجی است، اما نتایج حاصل می‌توانند مدت زمان زیادی طول بکشند. برعکس تزریق کورتیزون که می‌تواند درد را به سرعت از بین ببرد، اما معمولاً به سرعت نیز نتایج از بین می‌روند. هدف اولیه تزریق هیالورونان کاهش التهاب دردناک و بهبود عملکرد است. بسیاری از بیماران به منظور به تأخیر انداختن و یا اجتناب از نیاز به عمل جراحی مفصل تصمیم به انتخاب تزریق هیالورونان می‌گیرند. برخی مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که تزریق هیالورونان ممکن است در بعضی موارد باعث کاهش سرعت پیشرفت استئو آرتریت شود.

آمادگی برای تزریق ژل

آمادگی-برای-تزریق-ژل

• تمام داروهای تجویز شده را مطابق دستورات داده شده مصرف کنید. اگر شما داروهای ضد انعقاد (به طور مثال پلاویکس، کومادین، وارفارین) مصرف می‌کنید، ممکن است نیاز به انجام یک آزمایش استاندارد بین المللی (INR) داشته باشید.
  • اگر تزریق انسولین را برای مدیریت دیابت خود انجام می‌دهید، به پزشک اطلاع دهید. بعد از مصرف انسولین، ممکن است بتوانید از آبمیوه‌ها و یک میان وعده کوچک استفاده کنید.
  • لباس راحت بپوشید.
  • در صورت ناراحتی، لطفاً کسی را در روز آزمایش همراه داشته باشید. بهتر است شخص دیگری شما را به خانه ببرد.

چه اتفاقی در طول تزریق می‌افتد؟

چه-اتفاقی-در-طول-تزریق-می-افتد

• پزشک ممکن است به شما یک لباس راحتی (بسته به منطقه تحت درمان) بدهد.
  • پزشک فرم رضایت و جزئیات روشرا توضیح می‌دهد و قبل از اینکه تزریق ژل برای زانو انجام گردد، به سؤالات شما در خصوص درمان پاسخ خواهد داد.
  • با توجه به نوع اسید هیالورونیکی که پزشک شما از آن استفاده می‌کند، شما می‌توانید یک شات دریافت نمایید. یا این که سه تا پنج تزریق در فاصله یک هفته دریافت خواهید کرد. روش تزریق برای همه انواع اسید هیالورونیک یکسان است.
  • پزشک پوست را تمیز کرده و یک بی حس کننده موضعی را تزریق می‌کند، شبیه انجمادی که در دندانپزشکی انجام می‌شود.
  • بر اساس عوامل مختلف از جمله منطقه تحت درمان، پزشک معمولاً از اشعه ایکس برای انجام درمان استفاده می‌کند و تزریق را با استفاده از یک سوزن استریل انجام می‌دهد.
  • پس از بررسی تزریق، شما می‌توانید بدون نیاز به زمان بهبود به خانه باز گردید.

بعد از تزریق ژل

• ظرف 24 ساعت بعد از تزریق استراحت نمایید. از انجام فعالیت‌های سنگین و فیزیوتراپی تهاجمی یا جلسات توانبخشی برای 24 تا 48 ساعت پرهیز نمایید. به درد خود توجه کنید و در صورت ناراحتی شدید از انجام فعالیت خودداری نمایید.
  • به پزشک خود اطلاع دهید که این تزریق را انجام داده‌اید، بنابراین در صورت لزوم می‌توانید تمرینات خود را تغییر دهید.
  • بعضی از انواع ژل ضخیم هستند و ممکن است توزیع آن‌ها در اطراف مفصل طول بکشد. پزشک همچنین مقدار کمی از ماده بیهوشی را تزریق می‌کند. ماساژ آرام منطقه ممکن است مفید باشد. گاهی اوقات این محصولات ممکن است به طور موقت سوزش در مفصل ایجاد کنند که می‌تواند توسط داروهای ضد درد کنترل شود. اگر این اتفاق افتاد، با پزشک خود تماس بگیرید.

چه زمانی نتایج را مشاهده خواهید کرد؟

• تزریق شامل یک بیهوشی موضعی طولانی مدت (انجماد) است، بنابراین ممکن است رفع ناراحتی سریع انجام گیرد. درد پس از رفع حالت انجماد و تأثیر اسید هیالورونیک ممکن است باز گردد. اسید هیالورونیک معمولاً پس از 1 تا 2 هفته تأثیر خواهد کرد.
  • نتایج از هفته‌ها تا ماه‌ها بسته به مفصل یا بخش تحت درمان بدن، شدت بیماری و علت درد متفاوت هستند. برخی از بیماران به طور کامل تسکین می‌یابند که این نتایج دائمی هستند، در حالیکه در برخی افراد دیگر ممکن است تأثر خاصی مشاهده نشود. اگر تزریق ژل در زیر زانو درد را تسکین ندهد، ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتری داشته باشید.

سؤالات رایج

برخی از سؤالات رایج در مورد تزریق ژل در مفصل زانو عبارت‌اند از:

چگونه تزریق اسید هیالورونیک آرتروز زانو را درمان می‌کند؟

اسید هیالورونیک مایع روان کنندهٔ داخل مفصل را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که مفصل به راحتی و با درد کمتری حرکت کند. برخی از محققان همچنین معتقدند که ممکن است تزریق ژل بدن را تحریک کند تا اسید هیالورونیک بیشتری تولید شود و یک محیط تغذیه‌ای قوی برای مفصل فراهم کند. اعتقاد بر این است که این روند به کاهش التهاب در طول زمان کمک می‌کند.

چگونه می‌توانید بدانید که متقاضی مناسبی برای تزریق اسید هیالورونیک هستید؟

اکثر بیمارانی که تزریق هیالورونان را انجام می‌دهند، مبتلا به آرتروز ملایم و متوسط هستند. با این حال، بهترین راه برای تعیین اینکه آیا اسید هیالورونیک ممکن است برای شما مفید باشد یا خیر، مراجعه به یک متخصص ارتوپدی است که می‌تواند مورد خاص شما را ارزیابی کند. در مواردی که ژل تزریقی در زانو تجویز می‌شود، موارد منع مصرف کمتری وجود دارد، اما تنها پزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا درمان تزریق زل برای شما امکان پذیر است یا خیر. به طور خلاصه از تزریق ژل برای درمان درد استئوآرتریت زانو در افرادی که علائم بالینی آن‌ها با انجام روش‌های زیر چندان تغییری نکرده است، استفاده می‌شود:

• فیزیوتراپی
  • ورزش
  • گرما یا سرما

تزریق هیالورونیک اغلب در افرادی انجام می‌شود که نمی‌توانند از داروهای ضد درد مانند استامینوفن (تایلنول)، ایبوپروفن (ادویل یا موترین) یا ناپروکسن سدیم (آلو) استفاده کنند و آمادگی جراحی زانو را ندارند یا نمی‌توانند آن را انجام دهند. این داروها را می‌توان به هر دو زانو یا فقط یک مفصل زانو تزریق کرد.

عوارض آمپول هیالورونیک اسید چیست؟

• خطر عفونت (کم)
  • می‌تواند یک واکنش موضعی ایجاد کند که شامل درد موقت، گرما، تورم کم، قرمزی، احتباس مایع در مفصل، درد عضلانی و غیره است.
  • احساس تهوع و سردرد